رئیس کل گمرکات کشور گفت: هر یک روز رسوب کالا در گمرکات، یک درصد به قیمت کالا اضافه می‌کند که این امر موجب ضرر بخش تولید کشور می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرکات کشور در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸ میلیون تن کالا در گمرکات کشور رسوب کرده است که بیش از ۴.۵ میلیون تن از آن‌ها کالا‌های اساسی هستند.

او افزود: این حجم از کالا توسط ۹۰ هزار تریلیون کانتینر در گمرکات رسوب کرده که این موضوع برای اقتصاد کشور به خصوص بخش تولید نگران کننده است.

رئیس کل گمرک کشور بیان کرد: پیش از تحریم‌ها میانگین مدت رسوب کالا در گمرکات کشور از زمان واردات تا ترخیص ۲۰ روز بود، اما امروز به ۵۰ روز رسیده است.

میراشرفی ادامه داد: یک عرف جهانی در خصوص رسوب کالا وجود دارد؛ بر این اساس که با توجه به هزینه‌های نگه داری کالا در گمرک، هر یک روز رسوب کالا در گمرک هر کشوری، یک درصد به قیمت آن اضافه می‌کند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد کالا‌های موجود در گمرکات ایران مواد اولیه هستند، با توجه به اصل یک روز مساوی با یک درصد افزایش قیمت، بیشترین ضرر را در این خصوص بخش تولید و در ادامه مصرف کننده می‌بینند.

رئیس گمرک ایران ابراز کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴.۵ میلیون تن کالا به ارزش ریالی ۵.۶ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است.

میراشرفی مطرح کرد: در این مدت بیش از ۱۵.۵ میلیون تن صادرات از کشور به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است.

او افزود: وضعیت انتقال کالا از طریق کانتینر‌ها در جهان بسیار گسترش و بهبود یافته است به طوری که کشور با اتصال به سامانه گمرک جهانی می‌توانند متوجه این موضوع شوند که کانتینر وارداتی به کشور خود در حال حاضر کجای راه قرار دارد.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: امروز ۹۰ درصد کالا‌هایی که به کشور‌های جهانی وارد می‌شوند در گمرکات آن کشور به هیچ عنوان توقف ندارند و گمرک فقط محل عبور است نه نگهداری؛ ۱۰ درصد مابقی هم به دلیل حساسیت کالا و در زمان بسیار کمی در گمرک توقف دارند.

میراشرفی ادامه داد: در سال گذشته در ایران به طور میانگین هر دو روز شاهد یک بخشنامه جدید در بخش صادرات بودیم یعنی بیش از ۱۵۰ بخشنامه که همه آن‌ها مخل تجارت کشور بودند، ابلاغ شد.

او تصریح کرد: همین بخشنامه‌های مخل بزرگ‌ترین دلیل رسوب میانگین ۵۰ روزه کالا در گمرکات ایران است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: تولید ناخالص در کشور‌های توسعه یافته دنیا نشان می‌دهد که تجارت خارجی کشور‌ها نیز افزایش یافته است یعنی این دو مبحث رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

میراشرفی در پایان گفت: بنابراین اولین و مهم‌ترین لازمه توسعه تجارت خارجی کشور رونق تولید و در ادامه رفع موانع صادراتی است.