وزیر صمت تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده بهینه شود، بخش خصوصی باید مطالبه گر باشد و با مطالبه گری در راستای رفع موانع تولید و شناسایی گلوگاه‌ها گام بردارد.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: ابلاغ بسته موانع تولید، کار جسورانه و شجاعانه‌ای است و می‌خواهیم در همین دو ماه باقیمانده از کار دولت، گام‌های مثبتی برای حمایت از تولید و صنعت برداشته شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده بهینه شود، تاکید کرد: بخش خصوصی باید مطالبه گر باشد و با مطالبه گری در راستای رفع موانع تولید و شناسایی گلوگاه‌ها گام بردارد.

وزیر صمت با بیان اینکه از ظرفیت ستادها، شوراها و اسناد بالادستی برای حمایت از بخش تولید باید استفاده شود، گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ظرفیت بسیار مناسبی است که بسیاری از کارها را با تعامل و هماهنگی با این ستاد جلو برده ایم.

رزم حسینی همچنین گفت: رئیس جمهور نیز به شدت از برنامه‌های وزارت صمت در راستای حمایت از تولید، پشتیبانی می‌کند و در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص مصوبات پیشنهادی این وزارتخانه بیشترین هماهنگی و حمایت را داشته است.

وی از بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید خواست که قوانین مزاحم را به صورت مداوم و مستمر احصا و به مجلس و دولت ارائه دهند.

وزیر صمت در این خصوص اضافه کرد: تاکنون دو بسته در خصوص قوانین مخل و مزاحم تولید به مجلس ارائه داده‌ایم که یکی در روز رأی اعتماد و دیگری نیز در هفته گذشته با جمع بندی نظرات بخش خصوصی بوده است.

رزم‌حسینی احصاء قوانین مخل و مزاحم تولید را یک ریل گذاری مناسب برای تولید دانست و افزود: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد تسهیل، قوانین مرتبط با خود را احصا و مشوق‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بررسی و ابلاغ کنند.

وی با اشاره به ابلاغ مصوبات صادراتی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اضافه کرد: آثار این مصوبات در صادرات بسیار مشهود است و ورود ماشین‌آلات تجهیزات، اجزا و قطعات تولید به خوبی و به صورت روان انجام می‌شود.

رزم حسینی ورود به موقع قطعات و ماشین آلات خط تولید را در پیشبرد اهداف حوزه تولید تأثیرگذار دانست و گفت: در صنعت لوازم خانگی با وجود خروج شرکت‌های خارجی، اما عمق ساخت داخل ۷۰ درصد شده و این صنعت اکنون صادرات محور و به سمت خودکفایی رفته است.

همچنین سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت نیز در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه ۱۰ مصوبه رفع موانع تولید به صورت جمعی در هفته آینده در راستای بهبود فضای کسب و کار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود گفت: کارگروه بهبود فضای کسب و کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف رفع مشکلات و گلوگاه‌های اداری ایجاد شده تشکیل شده که در این کارگروه از بیش از ۹۰۰ فعال اقتصادی نظر سنجی به عمل آمده است.

وی افزود: پس از نظرسنجی از فعالان اقتصادی، بسته گلوگاه‌های داخلی وزارت صمت تدوین و پس از کار کارشناسی و طرح در جلسات نهایی بهبود فضای کسب و کار توسط وزیر صمت ابلاغ شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: همچنین بسته مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در دو سطح دولت و مجلس (خارج از وزارتخانه) تدوین و ارسال شده است.

زرندی اضافه کرد: بسته رویه‌ها و مقررات مخل صدور مجوزها (بیرونی) نیز در ۱۹ محور نهایی و برای وزارت اقتصاد ارسال شد که آمادگی طرح این بسته را در هیئت مقررات‌زدایی داریم.

وی گفت: ۱۹ محور در حوزه صنعت، پنج محور در حوزه معدن و پنج محور مربوط به حوزه بازرگانی (داخلی و خارجی) است.