معاون فنی گمرک ایران تاکید کرد: با توجه به تسهیلات و مصوباتی که اخیراً جهت ترخیص کالاهای اساسی تعیین شده صاحبان کالاهای اساسی باید به قید فوریت نسبت به تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای خود در اسرع وقت اقدام کنند

به گزارش مرور نیوز به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی معاون گمرک ایران اظهار داشت: طبق مصوبه اخیر، گمرک ایران باید در فراخوانی به متقاضیانی که تمایل دارند از رویه اعتباری استفاده کنند اعلام کند تا درخواست خود را به بانک مرکزی ارائه و بانک به فوریت و ظرف سه روز کاری نسبت به موافقت با درخواست آنها، اقدام کند. بر این اساس از هشتم خردادماه در نامه کتبی و رسمی به صاحبان کالاهای اساسی این مورد ابلاغ می‌شود و صاحبان کالا فقط تا سیزدهم خردادماه فرصت دارند نتیجه مراجعات خود به بانک مرکزی را به گمرک ایران ابلاغ کنند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۸۷۰ تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور دپو شده که شامل ۶۲.۹۵۱ تن گندم، ۱.۷۶۷.۲۴۸ تن ذرت، ۲۷۶.۱۵۶ تن جو، ۶۶۸.۲۰۴ تن سویا، ۱۳.۶۲۲ تن برنج، ۱۶۶.۴۴۷ تن شکر، ۱۸۰.۷۱۶ تن روغن خام و ۳۰۲.۵۲۶ تن دانه‌های روغنی است که بیشتر آن‌ها مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰۰ ریالی است و این کالاها در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده است. همچنین ۱۰ فروند کشتی حاوی ۲۵۷.۴۰۴ تن دانه‌های روغنی، ذرت، سویا، گندم و روغن خام در کنار اسکله موجود بوده و ۱۲ فروند کشتی حاوی ۷۱۸.۴۷۹ تن سویا، ذرت، گندم، جو و دانه‌های روغنی منتظر در لنگرگاه هستند.

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه صاحبان کالا باید فوراً به تعیین تکلیف کالاهای خود اقدام کنند، تاکید کرد: با توجه به تسهیلات و مصوباتی که اخیراً جهت ترخیص کالاهای اساسی تعیین شده صاحبان کالاهای اساسی باید به قید فوریت نسبت به تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای خود در اسرع وقت اقدام کنند، ولی اگر عذر موجهی در این رابطه وجود دارد به صورت مکتوب به گمرک اعلام شود در غیر این صورت بر اساس مقررات با آن‌ها برخورد خواهد شد که متروکه شدن کالا امر بعیدی نیست.

ارونقی با اشاره به تکلیف گمرکات اجرایی در راستای اجرای این مصوبات افزود: به گمرکات اجرایی تکلیف شده تا در مدت سه روز و تا سوم خرداد ماه با مراجعه به سازمان بنادر و دریانوردی به احصای دقیق مشخصات صاحبان کالاهای اساسی که در بندر تخلیه شده، اقدام و فهرست مربوط به تفکیک نوع کالا، نام صاحب کالا و سایر مشخصات جمع‌بندی و به گمرک ایران اعلام شود. در عین حال از سوم تا پنجم خردادماه نیز باید به اخذ شماره ثبت سفارش کالاهای اساسی تخلیه شده در بنادر از صاحبان کالا اقدام و این شماره ثبت در اختیار گمرک ایران و ستاد تنظیم بازار و سایر مراجع مربوطه قرار گیرد.

ترخیص قطعی فقط با کد رهگیری

ارونقی با اشاره به مصوبه مربوط به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی اضافه کرد: بر این اساس گمرک مجاز شد تا نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا و مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای کالاهای ذرت، کنجاله سویا، جو و دانه‌های روغنی با عرضه در سامانه بازارگاه و همچنین برای روغن و گندم با مجوز شرکت بازرگانی دولتی اقدام کند. این در حالی است که ترخیص کل کالاها، یعنی ۱۰ درصد باقی مانده منوط به اخذ و ارائه اعلامیه تأمین ارز یا کد رهگیری بانک خواهد بود.