محمد کشتی آرا گفت: قیمت انس جهانی روندی صعودی دارد و قیمت ارز هم در ایران کاهشی است و نوسانات اخیر طلا در بازار ایران که نزولی بوده باعث شده تا انگیزه سرمایه گذاری در بازار طلا کاهش یابد.

به گزارش مرور نیوز، در هفته های گذشته قیمت دلار در ایران به مرز ۲۰ هزار تومان هم رسید و رئیس کل بانک مرکزی هم احتمال کاهش آن تا زیر ۲۰ هزار تومان هم داده است، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و بار دیگر قیمت طلا در کنار ارز روندی صعودی گرفت که به نظر می رسد آشفتگی در این بازار همچون دلار بسیار بالاست و همین مساله میزان تقاضا برای خرید طلا را کاهش داده، از این رو پیش بینی می شود رکود بازار، قیمت طلا را نزولی کند.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار به گونه ای است که قیمت انس جهانی روندی صعودی دارد و در مقابل قیمت ارز در ایران کاهشی است، گفت: نوسانات اخیر طلا در بازار ایران که نزولی بوده باعث شده است تا انگیزه سرمایه گذاری در بازار طلا کاهش یابد.

وضعیت طلا  در بازار جهانی 

محمد کشتی آرا با تاکید بر اینکه وضعیت طلا  در بازار جهانی متاثر از افزایش تورم در دنیا بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه چاپ اسکناس دلار بدون پشتوانه در دنیا تورم ایجاد کرده است، به همین دلیل سرمایه گذاران به سمت بازار طلا آمده اند و باعث شده قیمت انس جهانی بالا برود و در حال حاضر به سقف ۱۸۸۱ دلار برسد و اگر در آینده مشکل تورم در جهان حل شود این روند افزایشی انس برعکس می شود و در این حالت می تواند تا یک محدوده ای کاهش پیدا کند که در شرایط کنونی قابل پیش بینی نیست، هرچند در ابتدای سال جاری میلادی قیمت انس جهانی در کانال ۱۶۰۰ دلار هم قرار گرفت.

او با تاکید بر اینکه کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بازار طلا منجر به کاهش حباب سکه شده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی نمی توان پیش بینی از وضعیت قیمت طلا داشت و به معاملات آینده دلار و انس جهانی ربط دارد،.

کشتی آرا با بیان اینکه عوامل مختلفی قیمت ارز در ایران را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در شرایط کنونی قیمت ارز به دلیل تورم های که در کشور اتفاق افتاده و هزینه تولید را بالا برده است برای صادرکننده ها چالش به وجود آورده است، به همین دلیل قیمت دلار در ایران تا سطحی می تواند کاهش پیدا کند که برای صادرکننده ها صرفه اقتصادی داشته باشد و عملا دولت نمی تواند صادرات را هم متوقف کند.

وضعیت واکسیناسیون و تقاضا برای طلا 

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره اینکه وضعیت واکسیناسیون و بهبود فعالیت صنایع در دنیا آیا می تواند روند تقاضا برای طلا در جهان را متوقف کند یا خیر؟ گفت: پیش از اینکه گزارش تورم در برخی کشورها منتشر شود به دلیل واکسیناسیون، تقاضای جهانی برای طلا کاهش پیدا کرد، به همین دلیل قیمت انس جهانی هم روندی نزولی داشت و اگر موضوع چاپ بدون پشتوانه دلار در اقتصاد جهانی مطرح نبود قیمت انس دوباره افزایش پیدا نمی کرد، زیرا روند واکسیناسیون مثبت بود.

در هفته های اخیر شیوع گسترده کرونا در هند و برخی کشورهای اروپایی منجر شد تا بار دیگر سایه سنگین تورم بر اقتصاد جهانی حاکم شود، زیرا زمانی که اقتصادهای بزرگ مانند هند به دلیل کرونا با تعطیلی و رکود روبرو شود عملا تقاضا برای مواد اولیه هم کاهش پیدا می کند و باعث افت قیمت ها می شود در این شرایط به دلیل اینکه برخی دولت ها ممکن است ورشکسته شوند به سمت خرید طلا سوق پیدا می کنند و این مساله موج جدیدی از تقاضای طلا در بازار جهانی را به وجود می آورد، حالا باید دید در چند هفته آینده وضعیت کرونا چگونه مهار خواهد شد، زیرا در شرایط کنونی مسائل اقتصادی را کاملا پیچیده کرده است و نمی توان بدون در نظر گرفتن وضعیت شیوع کرونا پیش بینی از وضعیت اقتصاد داشت.