مشخص شدن تکلیف کاندیداها و روند انتخاباتی ایران و ورود آرام عده ای به چرخه ای معاملات و باز شدن عده ای از سهم ها کوچک با درصد منفی های بسیار بالا خودش حکایت از اصلاح عمیق در کلیت بازار دارد و باید بعد از این اصلاح عمیق بیشتر نمادها سبز و صف خرید شوند.

به گزارش مرور نیوز، در پایان هفته گذشته شاخص کل به یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد رسید و شرایط عرضه و تقاضا تا حدودی در چند روز معاملاتی گذشته بهبود یافت و به نظر می رسد شاخص کل تحت تاثیر روشن شدن فضای انتخابات، گزارش های ماهانه شرکت ها و اصلاح جدی روزهای ابتدایی هفته اخیر قرار داشته و در بهبود تقاضا موثر بوده، اما در مجموع حجم محدود معاملات، تراز منفی سهامداران حقیقی و حفظ صفوف فروش در تعداد زیادی از نمادهای کوچک نشان می‌دهد که حال و روز بازار چندان مساعد نیست.

به طور کلی رشد شاخص کل بورس در روزهای پایانی هفته گذشته تحت تاثیر افزایش ارزش ۵۰ شرکت برتر بورس و بانک ها بود که رشدی نزدیک به نیم درصد را در روز آخر ثبت کردند و بیشترین افت را مرهون کاهش ارزش بیش از یک درصدی ماشین آلات و بیش از نیم درصدی گروه حمل و نقل بوده است.

از این رو می توان گفت همچنان بورس ایران نیازمند تزریق پول، رفع ابهام درباره برخی صنایع، تغییر رفتار حقوقی‌ها، رفع گره معاملاتی و ... است؛ اگرچه در هفته های گذشته نمادهای کوچک با منفی های سنگین باز شدند اما از نظر بنیادی اعتقاد به ارزنده بودن طیف وسیعی از نمادها وجود ندارد و چنانچه مشکلات موجود برطرف نشود، رشد قیمت‌ها موقت و معطوف به چند نماد خاص خواهد بود.

وضعیت گروه های صنعتی در بورس

در روزهای پایانی هفته گذشته در سهم هایی از پتروشیمی ها، سیمانی ها، فلزاتی و پالایشی ها حجم ‌معاملاتشان بیشتر شده و اکثراً در محدوده های مثبت و صف خرید معامله می شوند نشان از ورود آرام عده ای به چرخه ای معاملات است و باید شاهد جمع شدن صفوف فروش در کلیت بازار باشیم؛ البته نباید انتظار داشت همه نمادها در یکی دور روز آینده جمع و جور شوند ولی این حرکت می تواند در طول پنج تا ده روز آینده انجام شود و کلیت بازار متعادل و سبز شود. سهم هایی هم که با درصد بسیار بالای منفی باز می شوند خودش حکایت از اصلاح عمیق در کلیت بازار دارد و باید بعد از این اصلاح عمیق اکثرا سبز و صف خرید شوند. به هر حال امسال قرینه پارسال در بورس، کسانی که دوام میآوردند سودهای خوبی را خواهند کرد، سهم های شاخص ساز هم ‌بسیار اصلاح خوبی داشتند که همین موضوع هم میتواند برگشت خوبی را به بازار تحمیل کند. در کل انتظار روند صعودی از بازار خواهیم داشت.

در روزهای پایانی هفته افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی را هم داشتیم اما عامل وضعیت فعلی نمی‌تواند نوسانات منفی کامودیتی‌ها باشد، چراکه دلیل ریزش این روزها اعتماد از دست رفته و سیاست‌زدگی بازار است، هرچند از لحاظ سیاسی تقریبا تکلیف رییس جمهور با اختلاف بالا مشخص شده پس باید آرامشی در روزهای آینده وارد بازار خواهد شد و شواهد حکایت از این دارد که گفتمان مسئله هسته ای هم ادامه دارد.

وضعیت تکنیکال شاخص کل بورس

به لحاظ تکنیکی پس اینکه حمایت یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحدی از دست رفت، شاخص کل در محدوده بین یک میلیون و ۴۰ هزار واحدی تا کف قبلی بازی خواهد داشت و نمی توان انتظار داشت که بازار به یکبار روند شارپی را آغاز کند، چراکه ارزش بازار بورس روزهای اخیر با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی به ارزش ۱۹۲.۶ میلیارد دلاری رسیده و با توجه به اینکه بازار سرمایه در یکسال اخیر واکنش بسیاری محکمی به محدوده ۱۸۰تا۱۹۰ میلیارد دلار داشته است. در واقع افت بیش از ده درصدی ارزش بازار بورس از منظر دلاری بسیار سخت است. از این رو احتمال مثبت شدن برخی سهام بزرگ در روز کاری آینده و متعادل شدن آنها بسیار زیاد است.

به نظر می رسد که این دور نزولی، آخرین دور سنگین فروش سهام شاخص ساز خواهد بود. این به معنای تبدیل و تغییر روند نیست، مگر آنکه بقیه سهام کوچک و  سهام متوسط جمع آوری و متعادل شوند، اما این سیگنال می تواند شاهدی بر فروکش کردن فشار عرضه در سهام باشد.

در این مقطع زمانی هر چقدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم ضرب دست فروشند‌ها ضعیف‌تر می‌شود. دلیل این موضوع نزدیک بودن شاخص به سطح مهم حمایتی یک میلیون و ۵۰ هزار واحدی است. از این رو پیش بینی می شود که هر چه سریعتر و البته به شکل ضربتی فرآیند متعادل‌سازی آغاز شود و برای هفته پیش رو احتمالا سر و شکل بازار بهتر باشد اما این رویداد تضمینی برای تکرار نشدن تحولات روزهای گذشته نیست !

کاهش بیش از ۴ میلیونی سهام عدالت در دو ماه

بر اساس گزارش‌ها، ارزش واقعی برگه های یک میلیون تومانی سهام عدالت از ۲۰ اسفندماه سال گذشته تا و هفتم ماه جاری، بیش از چهار میلیون تومان کاهش داشته است. بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۰۰ هزار تومان در روز ۷ خرداد ماه سال جاری، حدود ۷ میلیون تومان و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در همان روز، حدود ۱۴ میلیون تومان بوده است.