یک استاد اقتصاد با اشاره به اینکه ضعف برنامه های توسعه ای عامل ادامه تورم افسار گسیخته در ایران است گفت: در سال های گذشته کشورهای دیگر با برنامه ریزی اقتصادی توانستند تورم و بیماری هلندی را کنترل کنند، اما برنامه های توسعه ای ایران به دلیل ایرادات بنیادی هیچگاه نتوانست منجر به کنترل تورم و حذف بیماری هلندی شود.

به گزارش مرور نیوز، یک استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در سال های گذشته کشورهای دیگر با برنامه ریزی اقتصادی توانستند تورم و بیماری هلندی را کنترل کنند، گفت: در سال های گذشته در شرایطی که ایران برنامه توسعه اقتصادی و ... داشته اما میزان تورم در کشور بسیار متفاوت از پیش بینی های دولت اتفاق افتاده است و این نشان می دهد که برنامه های توسعه ای ایران به دلیل ایرادات بنیادی هیچگاه نتوانست منجر به کنترل تورم و حذف بیماری هلندی شود.

علی اکبر نیکو اقبال با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید روی برنامه ریزی فعالیت‌ پروژه ها و افزایش بهره‌وری معطوف شد، افزود: در ایران برنامه بیست ساله منتهی به ۱۴۰۴ تدوین و اجرا شده اما دستاورد مهمی نداشته و زمان زیادی از آن برای حصول نتیجه باقی نمانده است.

تمام برنامه های توسعه ای ایران با اشکالاتی مواجه بوده اند

او با انتقاد به اینکه تمام برنامه های توسعه ای ایران با اشکالاتی مواجه بوده اند، تصریح کرد: هرچند برنامه عمرانی ایران قبل از گرانی نفت بعد از جنگ جهانی موفقیت آمیز به نظر می رسید اما رشد ناگهانی قیمت جهانی نفت و افزایش درآمدهای نفتی ایران منجر شد که برنامه پنجم عمرانی نتواند بیماری هلندی و تورم مهلک را کنترل کند و اقتصاد ایران با چالش های جدی مواجه شد.

نیکو اقبال با تاکید بر اینکه بعد از جنگ جهانی اول و دوم دانش برنامه ریزی برای بازسازی مناطق جنگ زده نقش موثری داشت، تصریح کرد:  نتایج برنامه ریزی بعد از جنگ های جهانی موجب برخورد علمی با برنامه ریزی اقتصادی در کشورهای مختلف شد، هر چند در برخی کشورها برنامه ریزی و عملکرد آن با مالکیت مطلق دولت بر منابع و عوامل تولید همراه بوده به همین دلیل چالش های را به وجود آورده است.

نیکو اقبال با نگاهی به نتایج بررسی گونار میردال کارشناس سوئدی در سال ۱۹۵۰ در کشورهای عقب مانده تاکید کرد: طبق این گزارش در کشورهای جهان سوم از برنامه ریزی اقتصادی استفاده می کنند در حالی که از برنامه ریزی واقعی فاصله زیادی دارند. 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ثبات اقتصادی یا تورم صفر درصد اجازه نمی دهد سیاست های پولی و مالی انبساطی به کار گرفته شود، گفت: در اقتصادهای پایدار سیاست کسر بودجه صفر اتخاذ می شود و انضباط مالی بالاست پایه پولی و نقدینگی افزایش نمی یابد و نرخ بهره بانکی روند افزایشی کمی دارد.

حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب

نیکو اقبال با بیان اینکه در کشور باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب حرکت کنیم، اظهار کرد: به طور قطع باید نظارت و کنترل برنامه های اقتصادی به صورت جدی انجام شود و نتایج واقعی در طول اجرای برنامه با اهداف میان برنامه مقایسه شود تا مشخص شود که چقدر با نتیجه مطلوب فاصله دایم یا میزان انحراف از میان برنامه چقدر است، بنابراین باید فرآیند نظارت در طول اجرای برنامه انجام شود و تنها در صورتی که نتایج میان برنامه مثبت باشد اقدامات گذشته تداوم می یابند در غیر اینصورت در برنامه در حال اجرا تجدید نظر شود که این مساله منجر به تجدید نظر در سیاست های گذشته یا حتی در اهداف تعیین شده در برنامه اولیه می شود.

 در حال حاضر دولت با وجود اینکه برنامه بودجه ای و حتی برنامه توسعه ای تدوین کرده است، اما عملا این مساله کمکی به اقتصاد کشور نکرده است و همواره شاهد تورم بالا در کشور هستیم و از طرف دیگر اعدادی که به عنوان درآمدهای بودجه ای پیش بینی شده کارایی لازم را ندارند و همواره دولت در نیمه دوم سال با کسری بودجه مواجه است و حتی در بخش هزینه ها هم کارایی لازم وجود ندارد به طوری که دیده می شود که دولت بیش از هزینه های پیش بینی شده پرداختی دارد و این مساله در بلندمدت اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده است.