شهرام رضایی گفت: در سال های ۲۰۴۰ به بعد دیگر نمی توانیم محصولات فرآورده های نفتی را بسوزانیم، زیرا موضوع گرمایش زمین جدی است و تنها راهکار تبدیل کردن محصولات نفت و گاز به محصولات پتروشیمی است.

به گزارش مرور نیوز، مدیرکل سرمایه گذاری شرکت ملی پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه ترند جهانی در حال حاضر به سمت یکسری محصولات خاص پتروشیمی می رود، گفت: با توجه به اینکه ایران در سال های گذشته با سرمایه گذاری های که در بخش پتروشیمی انجاد داده با برخی از ترندهای جهانی زاویه پیدا کرده بود، از این رو در سال های اخیر با برنامه ریزی های جدیدی که انجام و نقشه راهی که ترسیم شد پتروشیمی ایران به ترند جهانی نزدیک شده است.

شهرام رضایی با بیان اینکه هدف گذاری ما در صنعت پتروشیمی این است که در چهال سال آینده کشورهایی مانند عربستان را پشت سر بگذاریم، افزود: توسعه صنایع پتروشیمی یک ضرورت است، زیرا در سال های ۲۰۴۰ به بعد دیگر نمی توانیم محصولات فرآورده های نفتی را بسوزانیم، زیرا موضوع گرمایش زمین جدی است و تنها راهکار تبدیل کردن محصولات نفت و گاز به محصولات پتروشیمی است.

او با تاکید بر اینکه در طرح های های جهش دوم و سوم تدوین شده است ایران از نظر دانش فنی و خوراک می توانیم عقب ماندگی منطقه ای را جبران کند و به ترند جهانی هم نزدیک شود، تصریح کرد: طبق این برنامه بیشتر تبدیل متانول به پروپیلن یا خاویار پتروشیمی ها در دستور کار خواهد بود، چراکه در دنیا همه شرکت های جهانی به دنبال تامین این محصول هستند.

رضایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از نظر دانش فنی های‌تک است، اظهار کرد: در شرایط کنونی ۳۳ طرح پیشران تعریف کرده ایم که بیشتر به مقوله ایجاد ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی متمرکز است و آن ها را تبدیل به محصولاتی می کند که همه به آنها نیازمند هستند.

 ۲ میلیارد دلار از واردات کشور مربوط به افزودنی های پتروشیمی

او با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد وسایلی که در اطراف ما وجود دارد از محصولات پتروشیمی تشکیل شده اند، اظهار کرد: در شرایط کنونی حدود ۲ میلیارد دلار از واردات کشور مربوط به محصولاتی است که هنوز در این صنعت تولید نمی شوند و از این رو باید برنامه ها به سمتی پیش برود که همین ۲ میلیارد دلار در داخل تولید و از طرف دیگر از خام فروشی نفت و گاز جلوگیری شود.

مدیرکل سرمایه گذاری شرکت ملی پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک صادرات فرآورده های نفتی هم جزو خام فروشی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تنوع محصولات پتروشیمی زیاد است و نمی توان گفت که چند درصد از فناوری های مورد نیاز در پروژه های پتروشیمی وابسته به خارج از کشور است، اما به طور کلی می توان گفت که برنامه ما این است که به فناوری های مورد نیاز صنایع بالادستی پتروشیمی که بیشترین کاربرد را دارند دسترسی پیدا کنیم و بر مبنای آن علاوه بر تامین فناوری، به نیازهای داخلی کشور هم پاسخ بدهیم.

پروژه های پتروشیمی که بخش خصوصی می تواند وارد شود

رضایی با تاکید بر اینکه در بخش هایی از پروژه های پتروشیمی که بخش خصوصی می تواند وارد شود زمینه برای آنها فراهم می شود، تصریح کرد: در حال حاضر پروژه ای مانند اسلام آباد غرب که با هزینه سنگینی همراه است و بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد دولت ورود می کند.

مدیرکل سرمایه گذاری شرکت ملی پتروشیمی ایران افزود: در حال حاضر در پروژه اسلام آباد غرب فناوری تی دی پی را با دانش ایرانی اجرایی می کنیم تا بعد از آن بخش خصوصی بتواند از آن در پروژه های دیگر استفاده کند.

 تا سال ۱۴۰۴ طبق برنامه ریزی های شرکت ملی پتروشیمی میزان تولید محصولات پتروشیمی در ایران به ۱۳۵ میلیون تن می رسد، تا پایان سال گذشته میزان تولیدات پتروشیمی ایران پس از افزایشی ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن رسید و در سال جاری هم ۱۰ پروزه جدید پتروشیمی اجرا می شود و روند افزایش تولید ادامه پیدا می کند و در مجموع برای تحقق اهداف تولید طبق برنامه در کشور باید ۵۰ پروژه تعریف و اجرا شود و در صورت دستیابی به این برنامه میزان درآمد ایران از بخش پتروشیمی به سالانه ۳۵ میلیارد دلار می رسد، در حال حاضر ایران ۱۰ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی دارد و ۵ میلیارد دلار هم فروش داخلی دارد.