رئیس اتاق ایران و چین گفت: تجارت خارجی ایران نسبت به یک دهه گذشته نصف شده است و عملا کاهش واردات تاثیر مثبتی در اقتصاد ایران ندارد و بیشتر نشان دهنده این است که ما پول برای واردات کالا نداشته ایم.

به گزارش مرور نیوز، رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه تراز تجاری ما در سال های اخیر خیلی جزئی مثبت شده و این موضوع اهمیتی در تجارت ندارد، گفت: در سال های گذشته ما وارداتمان را کم کرده ایم و این ناشی از نداشتن پول است و در این شرایط تراز تجاری چه اهمیتی دارد، در حالی که سهم ما از تجارت جهانی کمتر شده است.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه در یک دهه پیش بدون احتساب نفت حدود ۱۲۰ میلیارد دلار واردات رسمی و غیررسمی داشته ایم، تصریح کرد: میزان تراز تجاری ایران در یک دهه گذشته با نفت ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است و این اندازه ایران در تجارت خارجی به معنای فعال بودن بخش تولید و... است و الان اندازه تجارت خارجی ایران به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است که برخی این روند را مثبت می دانند؛ این در حالی است که کاهش واردات تاثیری مثبتی در شرایط اقتصادی ایران ندارد و مهم این است که تراز تجاری ایران نصف شده و سهم ایران از کیک اقتصاد جهانی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه در حال حاضر نمی توانیم پیش بینی درباره وضعیت تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، اظهار کرد: در شرایط کنونی تمام اقتصاد ایران متاثر از مسائل سیاسی است و اطلاعات اقتصادی در اختیار کسی قرار نمی گیرد؛ به همین دلیل نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت تجارت ایران در سال جاری داشته باشیم.

اهمیت رفع اختلافات ایران با عربستان 

او با اشاره به اینکه الان وضعیت برجام در جهان مشخص نیست، اظهار کرد: باید بپذیریم در شرایط کنونی همکاری داشتن یا نداشتن با عربستان سعودی در اقتصاد منطقه ای ایران اهمیت بالایی دارد، از این رو نمی‌توان ادعا کرد که اهمیت رفع اختلافات ایران با عربستان کمتر از رفع اختلاف با آمریکا در برجام نیست.

حریری با اشاره به اینکه کاهش سهم تجارت ایران تنها مربوط به کشور های اروپایی نبوده است، گفت: سهم تجارت ایران با چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۶ درصد تجارت ایران با دنیاست که نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته اما در آن زمان تجارت ایران و دنیا دو برابر میزان تجارت کنونی بود، از این رو افزایش سهم تجارت ایران و چین از ۲۰ درصد به ۲۶ درصد رسیده که در واقع به نوعی در مجموع کاهشی بوده است.

حریری با بیان اینکه عمده تجارت ایران با چین در چند سال اخیر مربوط به نفت و میعانات نفتی بوده، اظهار کرد: مبادلات رسمی ایران و چین در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده در حالی که سال ۲۰۱۴ مبادلات رسمی ایران و چین ۵۱ میلیارد دلار بوده و این نشان می دهد که سهم تجارت ایران و چین در ظاهر افزایش یافته و که اقتصاد ایران در جهان کوچک شده است.

چالش های توسعه مبادلات تجاری ایران با جهان

او با اعلام اینکه عوامل دیگری غیر از تحریم ها در تجارت ایران تاثیر منفی می گذارند، گفت: به طور قطع رفع تحریم ها ظرفیتی برای افزایش تجارت ایران در جهان است؛ اما وقتی مشکلاتی مانند FATF وجود دارد توسعه مبادلات تجاری ایران با جهان با چالش مواجه می شود و محدودیت ها فارغ از تحریم ها بر سر راه توسعه تجارت ایران قرار می گیرد.

رئیس اتاق ایران و چین با تاکید بر اینکه در حال حاضر واردات ۶۵۰۰ قلم کالا به ایران ممنوع است، گفت: در واردات ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰ میلیارد و مجموعه مبادلات ایران حدود ۷۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به قبل از تحریم ها افت زیادی داشته است.

در سال های گذشته ایران برای جلوگیری از خروج ارز واردات بسیاری از کالاها را ممنوع کرد و از طرف دیگر قیمت ارز هم به شدت افزایش یافت و همین مساله باعث شد واردات بسیاری از کالاها به کشور محدود شود و در حالی که بسیاری از این رویکرد دفاع می کردند که اقتصاد ایران کمتر به خارج از کشور وابسته است، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش واردات به معنی کاهش استفاده از مواد اولیه و تولید و در نهایت کاهش گردش مالی در تجارت جهانی است.

این مساله یک امتیاز منفی برای اقتصاد کشور است، چراکه هر چقدر واردات کالا به کشور افزایش یابد به همان میزان مصرف و تولید در کشور رخ خواهد داد. به عبارت دیگر کاهش واردات مواد اولیه به معنای کاهش ارزش افزوده تولیدی در کشور است و از طرف دیگر اگر کالای نهایی کمتر هم واردات شود میزان مصرف در کشور کاهش می یابد و برای تولیدکننده ها هم یک بازار انحصاری به وجود می آید و در ارتقای تولید اقدامی نخواهند کرد.