رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی متولی جمع آوری اطلاعات خانه های خالی است و پس از دی ماه ۱۴۰۰ جریمه برای خانه های خالی وصول می شود.

به گزارش مرور نیوز، ثبت اطلاعات در سامانه املاک تا شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده، این در حالی است که از ماه ها قبل مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که طرح مالیات بر خانه های خالی بهترین گزینه برای جلوگیری از التهاب بازار مسکن از طریق دلال هاست، زیرا بسیاری از این دلال ها با عدم عرضه مسکن و خالی گذاشتن خانه قیمت ها را به شدت بالا برده اند.

اخذ مالیات از خانه های خالی به زودی

رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی مسئول جمع آوری اطلاعات درباره خانه های خالی است، گفت: براساس قانون همه مالکان باید اطلاعات خود را در سامانه املاک ثبت کنند و بعد از اینکه زمان ثبت اطلاعات به پایان برسد اگر ملکی ۱۲۰ روز خالی باشد مالیات از آن اخذ می شود و از زمانی که زمان ثبت اطلاعات به پایان برسد مالیات برای ملک محاسبه می شود و از آنجایی که درصد این مالیات بسیار بالاست اجرای آن بازدارندگی زیادی خواهد داشت.

امیدعلی پارسا درباره اینکه از چه زمانی وصول مالیات از خانه های خالی آغاز می شود، گفت: از دی ۱۴۰۰ وصول مالیات از خانه های خالی آغاز می شود و اگر در زمان خالی بودن ملک به فروش برسد و همچنان بعد از آن هم خالی باشد مالیات براساس قانون برای مالک حاضر آن تعیین می شود.

حباب بازار مسکن خالی می شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مسکن با رکود مواجه است، گفت: قیمت مسکن در یک سال گذشته در کشور به ویژه در تهران به شدت افزایش یافته و با هزینه ساخت و ساز در کشور متناسب نیست، از این رو با توجه به اینکه افزایش قیمت مسکن در ایران همسو با نرخ ارز بوده در حالی که نباید چنین ارتباط مستقیمی بین قیمت ارز و مسکن وجود می داشت به همین دلیل باید قیمت مسکن در کشور تعدیل شود و مالیات بر خانه های خالی به عنوان یک ابزار می تواند حباب بازار مسکن را بترکاند، هرچند در شرایط کنونی روند نزولی قیمت مسکن در کشور آغاز شده است.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه بخشی از این حباب بازار مسکن متاثر از سوداگری بوده است، اظهار کرد: به طور قطع استفاده از ابزارهایی مانند مالیات می تواند سوداگری در بازار مسکن را کاهش دادهد، اما این به معنای این نیست که دولت از وظیفه اصلی خود در بخش مسکن که همان ساخت و ساز متناسب با دهک های پایین جامعه است غافل بماند، به طوری که افزایش تولید به اندازه نیاز کشور می تواند عرضه و تقاضا را در بازار متعادل کند و قیمت ها هم روندی نزولی پیدا کند. از طرف دیگر مالیات بر خانه های خالی می تواند به این سیاست تعادل عرضه و تقاضا کمک کند.

مالیات از سوداگری در بازار مسکن می کاهد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بازار مسکن در ایران نیازمند نظارت برای جلوگیری از بازار سوداگری است، گفت: در شرایط کنونی علاوه بر طرح مالیات بر خانه های خالی که منجر به افزایش عرضه مسکن می شود طرح مالیات بر عایدی نیز به دلیل اینکه سرمایه گذاری در بازارهای غیرتولیدی را غیرموجه می کند، از سوداگری در بازار مسکن می کاهد، به همین دلیل انتظار بر این است که تقاضا در این بازار موثر باشد و نقدینگی ها به مسیرهای دیگر برود.

مهدی طغیانی با بیان اینکه دلالی در بازار مسکن برای این بخش تورم سنگینی را به وجود آورده است، تصریح کرد: پس از اجرای طرح های مالیاتی در بازار مسکن انتظار بر این است که حباب موجود هم خالی شود و قیمت هم تعدیل شوند.

در یک سال گذشته تورم بازار مسکن بیش از ۱۰۰ درصد بوده است در حالی که قیمت ارز در یک سال اخیر کمتر از ۵۰ درصد رشد داشته و حتی روند نزولی آن هم آغاز شده، از این رو پیش بینی می شود دولت با اجرای سیاست های مالیاتی روند نزولی در قیمت مسکن را هم تسریع کند و این اتفاق در نیمه دوم سال جاری قطعی است.