وزیر نیرو گفت: هم اکنون تولید هزار و ۵۰ مگاوات برق هسته‌ای در دست بهره‌برداری است.

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در صحن علنی امرز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال هادی بیگی نژاد نماینده ملایر مبنی بر «پیش بینی برق مورد نیاز کشور و سهم برق هسته‌ای در سبد متنوع انرژی» گفت: شورای عالی انرژی، مهر پارسال سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور را تا افق ۱۴۰۴ تصویب کرد. در این سند تعیین شده که سهم انرژی هسته ای تا ۱۴۲۰، ۸ هزار ۴۰۰ مگاوات باشد. هم اکنون هزار و  ۵۰ مگاوات در دست بهره‌برداری است و تا سال ۱۴۰۷ دو واحد ۱۰۵۰ مگاواتی دیگر به مقدار فعلی اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین تا سال ۱۴۱۵، ۲ واحد با مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات در مکران و تا ۱۴۲۰ در مناطقی مناسب مجموعا سهم انرژی هسته‌ای تعیین تکلیف خواهد شد.

اردکانیان اظهار کرد: از سال ۱۳۸۳ که اساسنامه شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به تایید رسید، مسئله مکان‌یابی، طراحی، احداث، تامین و بهره برداری در این حوزه به شرکت مذکور در ساختار سازمان انرژی اتمی محول شده است. وزارت نیرو هم در تعیین ظرفیت، طراحی، جایابی بهنیه و... همکاری نزدیک و مسئولیت دارد. در گذشته مسئولیت‌های یاد شده از سال ۱۳۵۳ به وزارت نیرو داده شده بود اما سال ۶۰ به سازمانی مستقل و از سال ۸۳ به سازمان انرژی اتمی محول شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه واحد‌های دوم و سوم هم در حال ساخت هستند، تصریح کرد: در وزارت نیرو تلاش داریم با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته این امکان را فراهم کنیم تا نیروگاه‌های اتمی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که از مناسب‌ترین مکان‌ها برای احداث واحد‌ها هستند، به وسیله خطوط به داخل کشور منتقل شوند. این نیروگاه‌ها ارزشمند هستند چراکه فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آن‌ها بسیار پایین‌تر از نیروگاه بخار است، تا ۶۰ سال عمر دارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند و انرژی پاک تلقی می‌شوند. همچنین هزینه سوخت پایینی دارند، در نتیجه در کانون توجه انرژی اتمی کشور هستند.

این نماینده اظهار کرد: آقای بیگی نژاد در جلسات مختلف موضوع را پیگیری کردند؛ باید در دولت برنامه ریزی دقیق تری برای این مهم داشته باشیم. پیشنهاد آقای بیگی نژاد را می‌پذیرم و این پیشنهاد نقشه راهی برای ادامه مسیر است که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت آن را مورد توجه قرار خواهیم داد.