معاون طرح و برنامه وزیر صمت اعلام کرد: بسته تشویقی برای توسعه سرمایه گذاری در طرح «اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر» توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت صمت، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صمت در جلسه کارگروه توسعه سرمایه گذاری اظهار داشت: توسعه اقتصادی کشور مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری‌های مولد بر مبنای مزیت‌های رقابتی و تکمیل زنجیره‌های ارزش است.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت با اشاره به روند نزولی تشکیل سرمایه در کشور طی ۱۰ سال گذشته و استهلاک ماشین‌آلات صنعتی واحدهای موجود، بر اهمیت موضوع و ضرورت توجه جدی به توسعه سرمایه‌گذاری تأکید کرد و افزود: تجربیات سایر کشورهای موفق نشان می‌دهد، توسعه سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های بزرگ تولیدی، نقش قابل توجهی در ایجاد پروژه‌های ملی و تحول اقتصادی دارد.

زرندی در ادامه بیان کرد: با شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی، بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز تقویت خواهند شد و می‌توانند از ظرفیت‌های همکاری با واحدهای بزرگ، در بسیاری از زمینه‌ها به‌ویژه تحقیق و توسعه، فرصت‌های نوآورانه و پتانسیل صادراتی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی‌، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه سرمایه گذاری‌ها با شرکت‌های برتر تولیدی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته و شرکت‌های موصوف متعهد به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و پیشران اقتصادی خواهند شد و ضرورت دارد وزارتخانه نیز پشتیبانی و تسهیل امور تولیدی و سرمایه‌گذاری آنها را وجهه همت خویش قرار دهد.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت گفت: در این رابطه، تدوین سیاست‌های حمایتی مناسب برای این بنگاه‌ها با هماهنگی سایر دستگاه‌ها اجرایی در دست بررسی است و همزمان بسته تشویقی خاص به سازمان‌های تابعه وزارتخانه توسط وزیر ابلاغ شده است تا حداکثر مساعدت با بنگاه‌هایی که نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اقدام می‌کنند، به‌عمل آید.

زرندی گفت: در این بسته ۱۴ مورد برای شرکت‌های که در این طرح مشارکت کرده اند دیده شده که البته در آینده تکمیل تر و توسعه می‌یابد.

بنا بر این گزارش، تاکنون در مجموع ۱۰ تفاهم‌نامه با ۱۶۳ موضوع سرمایه گذاری به ارزش ۴۵۲ هزار میلیارد تومان بین وزارت صمت و شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، شیرین عسل، آلومینیوم المهدی، ماشین سازی اراک و نفت سپاهان درمرحله اول و شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، گروه صنعتی زر، معدنی و صنعتی گل‌گهر، ایران رادیاتور و سنگ‌آهن گهر زمین در مرحله دوم منعقد شده است.

این حجم از سرمایه‌گذاری در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال آتی توسط شرکت‌های مذکور و با سرمایه گذاری بنگاه انجام می‌شود.