سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: کشفیات مواد مخدر در سه ماهه فصل بهار، نسبت به مدت مشابه، ۵۲۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش مرور نیوز، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی اظهار کرد: کشفیات انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی، روان گردان‌ ها و به ویژه کشف ۱۲۰ تن پیش ساز‌های مواد مخدر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه فصل بهار، نسبت به مدت مشابه، ۵۲۳ درصد رشد داشته است.

او اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران، یکی از سازمان‌های مهم در مبارزه با سوداگران مرگ است که با مجاهدت و تلاش شبانه روزی کارکنان گمرک، تجهیز مبادی رسمی به دستگاه‌های کنترلی، ایکس ری و سگ‌های مواد یاب، کشفیات انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی، قرص‌های روان گردان و یا پیش ساز‌ها رشد چند برابری داشته است.

او افزود: مبارزه با مواد مخدر از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان بوده و از این حیث گمرک جمهوری اسلامی ایران همواره جزو فعال‌ترین گمرکات عضوسازمان جهانی گمرک به حساب می‌آید، این امر مرهون تلاش همکاران گمرک در سراسر کشور به ویژه در مرزهاست که با وجود سختی‌های فراوان و امکانات محدود، مانع از عبور مواد مخدر و کالا‌های قاچاق می‌شوند که جا دارد که این روز را به همکاران مرتبط با مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا تبریک بگویم و از خانواده‌های صبورشان تقدیر کنم.

لطیفی در خصوص انواع مواد کشف شده در مرز‌ها در فصل بهار، توسط گمرک توضیح داد: با توجه به اینکه تولید ماده مخدر مت آمفتامین در افغانستان در سال‌های اخیر صد‌ها برابر شده است، کشف ۱۰ هزار و ۷۵۰ کیلوگرم فسفر قرمز در گمرک دوغارون و جلوگیری از ورود آن به افغانستان تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از تولید مواد مخدر صنعتی در این کشور خواهد داشت، این محموله در لابلای کیسه‌های شکر جاسازی شده بود.

لطیفی در ادامه گفت: از مهم‌ترین موادی که علاوه بر اینکه پیش ساز مواد مخدر است و در سایر جرائم خطرناک نیز کاربرد دارد؛ ماده کتامین است که کارکنان گمرک فرودگاه امام (ره) موفق شدند، ۱۳ هزار و ۸۰۰ گرم از این ماده را در سه ماه ابتدایی سال کشف کنند که از حیث کشف سرنخ‌های شبکه زیر زمینی قاچاق کتامین بسیار واجد اهمیت است.

سخنگوی گمرک در پایان اظهار کرد: یکی از گلوگاه‌هایی که قاچاقچیان از طریق آن اقدام به قاچاق مواد مخدر جدید می‌کنند، دفاتر ارسال مرسولات پستی و یا حمل بار هوایی یا تجاری است و کنترل گمرک جمهوری اسلامی ایران در این حوزه‌ها نیز بسیار واجد اهمیت است، کشف ۱۱۷ هزار و ۳۲۹ گرم تریاک، پنج هزار و ۹۹۶ گرم شیشه، ۱۴۰ هزار و ۴۴۷ گرم هروئین، هشت هزار و ۴۰۰ گرم حشیش، یک هزار و ۵۷۸ گرم بذر شاهدانه مادر و یک هزار و ۴۰۷ گرم انواع قرص‌های مخدر از مواردی است که طی سه ماهه اول امسال در مبادی رسمی ورودی و خروجی کشور کشف شده است.