رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: میزان لوازم خانگی قاچاق در بازار بسیار کم است و بیش از چند درصد نیست که با سامانه شناسه دار کردن لوازم خانگی این درصد کم نیز به حاشیه خواهد رفت.

به گزارش مرور نیوز، علی مویدی خرم آبادی دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری اظهار کرد: ۲۰ سال قبل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با فرمان رهبری تاسیس شده، ارزش و جایگاه آن در جنگ اقتصادی و تجاری آمریکا با ایران بعد از ۲۰ سال به اثبات رسیده است.

او ادامه داد: در دو سه سال گذشته اقدامات ستاد اوج گرفته است و این ستاد توانست در مورد کالا‌های اساسی اقدامات پیشگیرانه و توفیقات بزرگی را به دست آورد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: در سال گذشته این ستاد توانست در زمینه سوخت، فرآیند تولید تا مصرف را در یک سامانه قرار دهد تا کمتر شاهد نشت سوخت باشیم و مجموعا ۱۴ میلیارد تومان سوخت صرفه جویی شده است.

او افزود: همچنین در زمینه رجیستری تلفن همراه، هر ساله ۱۲ میلیون تلفن همراه نیاز چرخه بازار تلفن همراه در کشور است که ۹۰ درصد آن از طریق غیر رسمی وارد کشور می شد. اما امروز با رجیستری کردن حتی یک دستگاه تلفن همراه به صورت غیر رسمی در کشور فعال نخواهد شد. در مجموع نیز با این اقدام ۶ میلیارد دلار برای دولت صرفه جویی شده است.

مویدی خرم آبادی در پاسخ به اینکه چرا بخش عظیمی از لوازم خانگی در بازار با وجود ممنوعیت واردات آن به صورت قاچاق هستند، اظهار کرد: بعد از سال ۹۷ که قانون منع ورود این اقدام تصویب شد، تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز جامعه از طریق تولیدات داخلی تامین می شود و باقی آن باید از سایر مبادی تامین شود و نه از طریق قاچاق. البته میزان لوازم خانگی قاچاق در بازار بسیار کم است و بیش از چند درصد نیست که با سامانه شناسه دار کردن لوازم خانگی این درصد کم نیز به حاشیه خواهد رفت.

او با اشاره به کوله بری ها اظهار کرد: طرح تجارت مرز نشینان یا تقویت معیشت مرز نشینان با هدف توسعه یافتگی شاهد توسعه زیر بنایی در همه بخش ها خواهیم بود و امید داریم که در این دولت یا دولت بعد به تصویب و اجرایی شود.

مویدی با اشاره به قاچاق سوخت در کشور بیان کرد: در بخش نفت توفیقات خوبی داشتیم و توانستیم تا حدودی خروج آن را مهار کنیم. در این خصوص طرح رزاق مطرح است که اگر شکل بگیرد، می‌تواند خروج سوخت را کنترل کند.

او افزود: در یکی از سامانه‌ها به نام صدف، ۳ میلیارد و ۶۴۱ هزار و ۶۰۲ دلار کاهش مصرف رخ داده است که معادل هزینه ساخت یک پالایشگاه است.

مویدی با اشاره به آتش سوزی شب قبل در انبار سازمان اموال تملیکی و از بین رفتن کالا‌های بسیار زیادی در آن اشاره کرد: تمام کالا‌های موجود در این انبار قاچاق نیستند و یکی از مشکلات این سازمان با توجه به حجم بالا و سنگین فعالیت‌هایش، کمبود اعتبار کافی و منابع انسانی است که ما پیگیر هستیم و از وزارت اقتصاد نیز می‌خواهیم که در این مورد رسیدگی شود.