رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با اشاره به مزیت‌های ارتباط اقتصادی کشورهای ایران و افغانستان تصریح کرد: بزرگترین مزیت ایران و افغانستان برای توسعه ارتباطات، بهره‌مندی این دو از زبان مشترک است.

به گزارش مرور نیوز، سیادت در همایش اقتصاد افغانستان و توسعه تعاملات اقتصادی با ایران در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: افغانستان تا زمان سلطنت ظاهرشاه چندان در حوزه صنعت ظاهر نشده بود. با کودتایی که در این کشور صورت گرفت، سرمایه های کوچک و بزرگ تبدیلی در این کشور بنیان گذاشته شد.

وی ادامه داد: عمدتا در این کشور کالاهای سوبسیدی شوروی در اختیار مردم قرار می گرفت، اما با بروز برخی درگیری ها، مهاجرت های مردمی در این کشور آغاز شد. افغانستان اقتصاد قدرتمندی نداشت؛ چراکه پس از 4 دهه روی کار آمدن حکومت های متضاد در این خطه نمی توان انتظار زیادی از این کشور داشت. اینکه امروز این کشور هنوز سرپاست، جای تعجب دارد. 

سیادت خاطرنشان کرد: با این حال افغان ها در مهاجرت بسیار پیشرفت های خوبی داشتند و تجار زبدهای پرورش دادند. با این حال این کشور در حوزه مهاجرت فرصت های زیادی را از دست داده و ما نیز از این مسأله استفاده نکردیم. البته این ناشی از بی برنامگی ما بود؛ چراکه پس از انقلاب با سیل مهاجرین افغانی به کشور مواجه شدیم ولی هیچ برنامه ای برای آنها نداشتیم. علاوه بر این به علت مشکلات ما با دنیا کسی در این زمینه به ما کمکی نکرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: در واقع این مهاجرین نتوانستند توانمند بشوند. ما امروز در این کشور با کمبود توانمندی های مدیریتی رو به رو هستیم؛ این در حالیست که در افغانستان تاجر به شدت زیاد است. متاسفانه در حوزه های مدیریتی امکان یادگیری توانمندی های مدیریتی برای این مردم ایجاد نشده است. پس از ورود امریکایی ها به افغانستان تمام الگوهای آن به افغانستان وارد شد. 

وی افزود: با تزریق پول فراوان به این اقتصاد سنتی فساد زیادی ایجاد شد و بافت سنتی و آرام زندگی افغانستان بر هم زده شد. در واقع در این جامعه نوعی از خود بیگانگی حاکم شده و پس از خروج امریکایی ها از این کشور شوک بزرگی به این مردم وارد شد. افغانستان به دلیل اینکه در قلب آسیا استقرار یافته به چین و هند دسترسی داشته و می تواند نفت شمال را کنترل کند.   

سیادت با بیان اینکه امروز خارجی ها از این کشور رفته اند؛ چراکه نمی خواهند پول بیشتری در این منطقه خرج کنند، گفت: امروز سایر کشورها می توانند به  افغانستان ورود یابند. در این مدت که غربی ها در افغانستان حضور داشتند، کوچکترین اجازه ای به حضور ایرانیان داده نشده و هیچگاه کالای ایرانی به این کشور وارد نشد. این در حالیست که بهترین کالا و خدمات می تواند از ایران به این کشور وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین ویژگی ما برای ارتباط با افغانستان زبان مشترک است. امروز و بعد از خروج غربی ها از این کشور، افغانستان کشوریست که در همه ابعاد نیازمند بازسازیست و پیش از اقتصاد باید زیرساخت های اجتماعی و اخلاقی آن بازسازی شود. افغانستان کشور فرصت هاست و در حوزه های فکری و مدیریتی نیازمندی های زیادی دارد. امروز به دلیل اختلافات کشورهای منطقه با هم، ایران و خصوصا خراسان بهترین راه برای همکاری با افغانستان است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان اضافه کرد: با آمدن ترامپ در غرب واگرایی زیادی بین کشورهای اروپایی و امریکا در حال وقوع است. امروز فرصت ها در حال به وجود آمدن است و این کشورها می خواهند از ایران به عنوان پلی برای ارتباط با کشوری مانند افغانستان بهره مند شوند.