طبق داده های مرکز آمار تورم و رشد نقدینگی همچنان در کشور ادامه دارد و از طرف دیگر اختلافاتی بین ایران و آمریکا بروز کرده که می تواند در مذاکرات برجام هم تاثیر منفی بگذارد و ممکن است روند صعودی انتظارات تورمی در اقتصاد ایران را در کوتاه مدت به حداکثر برساند و تقاضا در بازار سهام هم صعودی شود.

به گزارش مرور نیوز، طبق داده های مرکز آمار تورم و رشد نقدینگی همچنان در کشور ادامه دارد و از طرف دیگر اختلافاتی بین ایران و آمریکا بروز کرده که می تواند در مذاکرات برجام هم تاثیر منفی بگذارد و ممکن است روند صعودی انتظارات تورمی در اقتصاد ایران را در کوتاه مدت به حداکثر برساند و تقاضا در بازار سهام هم صعودی شود. همچنین با توجه به اینکه بازار آخرین روز معاملاتی در غیاب بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع سالانه با ورود ۷۷ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید و ارزش معاملات خرد هم کمتر از روزهای قبل تر آن و حدود ۵۰۷۷ میلیارد تومان ثبت شد و این روند حکایت از این است که شاخص در همین محدوده حفظ می شود یا اینکه اصلاح جزئی خواهد داشت.

به عبارت دیگر در آخرین هفته معاملاتی گذشته شاهد بهبود وضعیت نمادهای منفی بودیم و صف طولانی فروش کمتری وجود داشت؛ در هفته های اخیر نیز میانگین روزانه ۴۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در بازار سهام ثبت شده و یکی از دلایل آن برگزاری مجامع سالانه بوده که افزایش عرضه‌ها را دامن زده است. حال با توجه به شرایط بازار این احتمال وجود دارد که شاخص کل در روز دوشنبه هفته اخیر در مدار مثبت کار خود را آغاز کند و در نهایت بر مقاومت ۱/۳۱۲ میلیون غلبه کند.

از طرف دیگر بازگشت شرکت‌ها از مجامع سالیانه می‌تواند سبب بالا رفتن میزان ارزش معاملات خرد شود زیرا بسیاری از شرکت‌ها به موجب تقسیم سود خود به سهامداران بعد از مجمع از نظر قیمتی ارزنده ‌تر خواهند شد و این دو موضوع در کنار هم می‌تواند سبب شود تا شاخص کل از سطح مقاومتی خود عبور کند.

وضعیت تکنیکالی بورس

همچنین از نظر تکنیکالی بعد از شکسته شدن مقاومت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی، معمولا دوباره به سطح مقاومتی پولبک زده می شود و سپس ادامه روند صعودی رقم خواهد خورد به همین دلیل پیش بینی می شود شاخص کل در اولین روز معاملاتی در هفته جاری با روندی مثبت شروع کند و در ادامه به دلیل قرار گرفتن شاخص در محدوده مقاومتی عرضه‌ها شدت گیرد و البته با فاصله گرفتن شاخص از سطح شاخص یک میلیون و ۱۰ هزار واحدی شدت عرضه‌ها هم کاهش می یابد و حتی میزان سمت تقاضا تقویت خواهد شد. همچنین باید توجه داشت که اندیکاتور RSI شاخص کل روند صعودی خود را قطع کرده اما تا زمانی که واگرایی منفی بین این اندیکاتور و نمودار شاخص کل به وجود نیاید، نمی‌توان نسبت به تغییر روند جدی شاخص کل از مثبت به منفی نگرانی داشت.

شاخص هم وزن نتوانسته در هفته گذشته بر مقامت خط روند نزولی پیش روی خود غلبه کند و در نهایت همچنان با این مقاومت دست به گریبان است. احتمالا در هفته آینده شاخص هم وزن با اندکی نوسان بر مقاومت فوق فائق شود و در نتیجه افزایش عرضه‌ها در اواخر هفته، مجددا به سمت این سطح حرکت کند. البته باید توجه داشت که بین دو سقف پیشین شاخص هم‌وزن و اندیکاتور RSI  واگرایی منفی قوی شکل گرفته و در صورتی که منفی‌ها هفته جاری در این شاخص تداوم یابند، چشم‌انداز کوتاه مدت خوبی را نمی‌توان پیش‌روی این شاخص در نظر گرفت، اما با عبور از سقف قبلی در RSI و شکسته شدن روند نزولی میان مدت شاخص هم‌وزن رشد خوبی خواهد داشت.

عوامل موثر در بازار سرمایه 

یکی از عوامل موثر در بازار سرمایه به ویژه برای گروه های ماند فولادی های، کانی های فلزی و پتروشیمی ها تغییرات نرخ ارز است، در هفته اخیر دلار به کمترین قیمت ۲۴ روز اخیر رسیده و در بازار آزاد در محدوده ۲۴۰۰۰ تومان قرار گرفته است و به نظر می‌رسد تعطیلی ۶ روزه بانک‌ها و اصناف در تهران و البرز موجب کاهش تقاضای ارز شده و عامل اصلی افت قیمت باشد چون هیچ متغیر دیگری رخ نداده است، از سوی دیگر بحث درباره پرداخت بدهی‌های قدیمی عراق به ایران در پی مذاکره نخست وزیر عراق با مقامات آمریکایی مطرح است و بحث درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره و ژاپن هم در افت نرخ دلار اثرگذار بوده از این رو اگر این خواسته ها تحقق یابد، می‌توان انتظار ورود ارز به کشور را داشت که در چنین حالتی احتمالا نوسانات رو به پایینی در قیمت ارز شاهد خواهیم بود اما باید توجه داشت که افت نرخ ارز در سهام نمادهای خودرویی، دارویی، غذایی و ... که به نوعی از مواد اولیه وارداتی استفاده می کنند تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین باید توجه داشت که دو محرک صعودی در بازار سرمایه ایران به چشم می خورد نخست پیام آمار متغیرهای پولی اخیر بانک مرکزی که روندی صعودی داشته اند و به نوعی تورم و رشد نقدینگی همچنان در کشور باعث افزایش رشد بورس است و دوم اینکه بین ایران و آمریکا اختلافاتی بر سر عدم ایفای تعهدات لازم توسط آمریکا برای تبادل زندانی بروز کرده و این مساله می تواند در مذاکرات برجام هم تاثیر منفی بگذارد و به نوعی روند صعودی انتظارات تورمی در اقتصاد ایران را به حداکثر برساند و تقاضا در بازار سهام هم صعودی شود.