مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان اسلب مخصوص انتقال گازترش را از سال 98 تولید کرده و هم‌اکنون نیز با افتخار می‌تواند صادرکننده این محصول باشد.

به گزارش مرور نیوز، حمیدرضا عظیمیان در آیین افتتاح پروژه استراتژیک گوره به جاسک با تأکید بر ضرورت اعتماد به توان داخلی گفت: طرف‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌ها، از تحویل ورق‌های موردنیاز شرکت نفت برای اجرای پروژه انتقال نفت گوره به جاسک خودداری کردند؛ اما شرکت فولاد مبارکه اصفهان اسلب مخصوص انتقال گازترش را از سال 98 تولید کرده و هم‌اکنون نیز با افتخار می‌تواند صادرکننده این محصول باشد تا بار دیگر بی‌اثر بودن تحریم‌ها را که نتیجه خودکفایی و استقلال کشور است نشان دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود:  با  اولین مراجعه  همکاران شرکت نفت به شرکت فولاد مبارکه، ایده و مسئله اولیه مطرح گردید. پس از آن جلساتی در سطوح مختلف تشکیل شد و بعد از ایجاد اراده جمعی و قطعی برای تولید تختال موردنیاز این پروژه در فولاد مبارکه، برای اولین بار و با همکاری گروهی از کارشناسان فولاد مبارکه و وزارت نفت، اسلب گازترش در سال ۹۸ در شرکت فولاد مبارکه تولید شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در آیین بهره‌برداری از خط لوله و پایانه نفتی انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار کرد: فرایند ساخت و تأمین تجهیزات این پروژه مهم ملی از سال ۹۷ آغاز و عملیات لوله‌گذاری آن در تیرماه سال ۹۹ با دستور رئیس‌جمهوری شروع شد. این خط لوله با قطر ۴۲  اینچ (۱۰۶) و طول ۱۰۰۰ کیلومتر اجرا شده که نفت خام سنگین و نیمه‌سنگین ایران را  از منطقه گوره در استان بوشهر به بندر جاسک در استان هرمزگان منتقل می‌کند. امیدواریم این طرح به‌عنوان مهم‌ترین طرح پایه‌ای، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران باشد و پس از سال‌ها، این کار روند توسعه این مکان را به جریان اندازد.

وزیر نفت گفت: در همه بخش‌های این خط لوله و همین‌طور همه تأسیسات مرتبط، تمامی الزامات و استانداردهای ملی و بین‌المللی ازجمله استاندارد IPS و API رعایت شده است.

زنگنه گفت: در آغاز این پروژه، قراردادهایی برای تأمین ۴۰۰ هزار تن ورق «نیز» مقاوم به نفت‌ترش و تأمین پمپ‌های ۶ مگاواتی  با شرکت‌های خارجی منعقد شد که به دلیل تحریم‌ها، تأمین اقلام  بسیار سخت بود.

دست‌یابی فولاد مبارکه به استاندارد تولید تختال موردنیاز برای اجرای پروژه ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک

وی اضافه کرد: به همین دلیل یک کار مشترک یک‌ساله بین شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین تعریف شد تا بتوانند به استاندارد تولید تختال توسط فولاد مبارکه و استاندارد تولید ورق توسط فولاد اکسین دست یابند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بخش اصلی ورق موردنیاز این طرح که یک ورق مقاوم به نفت و گازترش است، برای اولین بار در ایران ساخته و تأمین شد. همچنین پمپ‌های ۶ مگاواتی نیز به ۵۰ پمپ 2.5 مگاواتی تبدیل و  در ایران ساخته شد. در نتیجه،  طرح عظیم خط لوله انتقال نفت خام  گوره به جاسک جلوه‌ای از درهم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی است.