وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجمع عادی سالانه بانک ملی ایران اظهار داشت: نقش بانک ملی در تأمین مالی کسب و کارها و مردم در شرایط کرونا قابل توجه بوده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه اخبار اقتصادی  و دارایی ایران (شادا)، دژپسند با اشاره به گزارش عملکرد بانک ملی در جلسه مجمع عادی و عمومی سالانه این بانک گفت: این گزارش نشانگر تغییر در عملکرد، رفتارها و جهت گیری ها بود و اهتمام بانک ملی در جهت الکترونیکی کردن،  دیجیتال شدن و بانکداری هوشمند قابل تقدیر است .

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ورود به این زمینه ها ریسک بالایی دارد ولی اتفاقاً بانک ملی باید در این عرصه ها وارد شود  تا با توجه به مقیاس بزرگش و اینکه در برخی از مسئولیت ها به عنوان کارگزار و عامل دولت است، کمک شایانی در توزیع ریسک نماید.وی در ادامه بیان داشت : به عنوان مثال حرکتی که بانک ملی در زمینه سفته و برات الکترونیکی صورت داد گام اساسی در جهت تغییر رفتار ها کاهش هزینه ها و افزایش شفافیت بود و یا در خصوص مسئله کارت اعتباری که به شخصه شهادت می‌دهم که بانک ملی ریسک زیادی را پذیرفت و قبول مسئولیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: همینطور در بحث سهام عدالت و وام اعتباری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را دنبال می کرد،  بانک ملی توانست متناسب با خواسته ها و بخصوص منویات رهبر معظم انقلاب  کمک بسیار زیادی در جهت حمایت از تولید داخلی نماید.

وزیر اقتصاد تصریح کرد : بر اساس گزارشی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی توزیع تسهیلات کرونایی ارائه داد بانک ملی بیشترین و بهترین همکاری را در این عرصه داشته است.

دژپسند با بیان اینکه  گاهی اوقات شرایط حکم می‌کند یک نهاد قبول مسئولیت اجتماعی کند افزود: اقدام بانک ملی در جهت پذیرش مسئولیت اجتماعی، حضور فعال در توزیع تسهیلات کرونایی و رفاهی با توجه به ریسک بالایی که داشت، قابل تقدیر است.

دژپسند افزود: باید خاطر نشان کنم  بانک ملی با عنایت به اینکه بالاترین سهم را به لحاظ گستردگی شعب و مبحث یارانه دارا بوده ،نقش قابل توجهی در جهت بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی ایفاء  کرده است.

وزیر اقتصاد در ادامه تأکید کرد: بانک ملی باید بتواند با توجه به گستردگی در مقیاس جغرافیایی به گونه‌ای عمل کند که احساس رضایت و خاطر امنیت در میان بنگاه‌ها و خانوارها ایجاد کند.

وی افزود:  رویکرد بانکها عموماً به سمت تأمین نیازهای بنگاه‌ها است که این امر طبیعی است اما گاهی اوقات  متناسب با شرایط اجتماعی نیاز داریم نظام بانکی خانوار ها را نیز مورد توجه قرار دهد.

دژپسند با اشاره به اینکه در جریان شرایط جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا ساختار بانک ملی با مشکلاتی هم مواجه شد، بیان داشت: علیرغم مشکلاتی که تحریم ها به وجود آورد، بانک ملی در این خصوص کمک‌ بسیاری کرد و توانست در عبور از این شرایط مؤثر واقع شود، که حاکی از وجود ظرفیت های بالا در بانک ملی بود و این بانک باید با استفاده بیشتر از همین ظرفیت ها در جهت بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی ایفای نقش کند.

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: بانک ملی باید برای حفظ برند و نشان تجاری اش، سرعت خود را در نوگرایی و تحول بخشی افزایش دهد و به گونه ای نباشد که در مجمع سالانه این بانک فقط شاهد چند نمونه اقدام تحول‌آفرین باشیم.

وی با اشاره به اینکه  بانک ملی الگوی کاهش هزینه ها در نظام بانکی  کشور است، گفت: این بانک باید در زمینه کار با پدیده ها و فناوری ها  نیز الگو برای بانک های دیگر باشد تا از بانک ملی به عناوینی همچون مدرن ترین و پیشروترین و کاراترین بانک در اذهان یاد شود .

دژپسند در ادمه افزود : البته موانعی نیز وجود دارد به دلیل اینکه پیدا کردن نقطه بهینه بین مسئولیت و کارکرد اجتماعی و کارکردهای اقتصادی کار بسیار سختی است به عنوان مثال همین گستردگی شعب بانک ملی و گستردگی کارکنان برای بانک زیان آور بوده اما نمی‌توان امکانات سیستم بانکی را از مردمی که در نقاط دور افتاده زندگی می کنند دریغ کرد که بانک ملی با همه ضرر و زیان ها در حال خدمت رسانی است.

دژپسند تأکید کرد: بانک ملی با همه این نکات اگر بتواند در حوزه تحولات فناورانه پیشرفت های بیشتر و روز افزونی داشته باشد و هم سیاست های حمایتی در این حوزه ارائه دهد،  تأثیر زیادی در شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد هوشمند خواهد داشت که این انتظار از بانک ملی  با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های آن دور از انتظار نیست.

وزیر اقتصاد افزود : اگر اهتمامی که از سوی بانک ملی در سال ۱۳۹۹ شکل گرفت در سال ۱۴۰۰ به بعد هم در این بانک ادامه یابد انشالله در سال های آینده در برخی زمینه ها، از بانک ملی به عنوان رتبه اول منطقه یاد خواهد شد و با کمک اعضای هیئت مدیره و کارکنان بانک ملی، این بانک به یک بانک مدرن و پیشرو تبدیل خواهد گشت.