معاون وزیر صمت گفت: بر اساس آخرین گزارش سهم صنایع کوچک و متوسط از صنایع کشور حدود ۸۰ درصد است و سهم ۴۵ درصدی اشتغالزایی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت صمت ، علی رسولیان معاون وزیر صمت در نشست گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک که با حضور وزیر صمت برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش سهم صنایع کوچک و متوسط از صنایع کشور حدود ۸۰ درصد است و سهم ۴۵ درصدی اشتغالزایی را به خود اختصاص داده‌اند.

وجود ۴۸ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

معاون وزیر صمت با بیان اینکه بیش از ۴۸ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی در کشور وجود دارد، سهم این واحدها از صنایع کشور حدود ۶۳ درصد عنوان کرد و افزود: در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک حدود ۴۳ هزار و ۷۷۲ طرح صنعتی در حال اجراست که هشت درصد این طرح‌ها در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند که با رشد ۱۳ درصدی نسبت به ابتدای سال به حدود ۳۰ هزار و ۶۰۰ واحد افزایش پیدا کرده است و حدود ۳۰ درصد هم در مرحله نصب سوله هستند که رشد خوبی داشته است.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی سهم واحدهای خرد (زیر ۱۰ نفر اشتغال) موجود در شهرک‌های صنعتی را ۴۱ درصد، سهم واحدهای کوچک (زیر ۵۰ نفر اشتغال) را ۵۲ درصد و سهم صنایع متوسط و بزرگ را به ترتیب ۶ و یک درصد عنوان کرد.

وی در ادامه تعداد نواحی و شهرک‌های صنعتی را هزار و ۱۱ واحد اعلام کرد و افزود: ۸۲۹ واحد از این شهرک‌های و نواحی فعال هستند که شامل ۵۰۱ شهرک، ۱۲۴ ناحیه و ۴ منطقه ویژه است.

تأمین ۴۶ مگاوات برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی

بر اساس توضیحات رسولیان، ۴۶ مگاوات برق، ۱۶ هزار و ۳۸۵ لیتر آب و ۱۹۲ تصفیه خانه در شهرک‌های تأمین و ایجاد شده است و سایر امکانات مانند آتش‌نشانی، بیمه، بانک و درمانگاه نیز در شهرک‌های وجود دارد و کاهش بروکراسی اداری برای فعالیت در شهرک‌ها، معافیت‌های مالیاتی هفت تا ۱۳ سال، و ارائه خدمات بهم‌رسانی و ویژه شهرک‌ها از دیگر امتیازاتی است که در شهرک‌ها به واحدهای صنعتی ارائه می‌شود.

رسولیان در بخش دیگر صحبت‌های خود به چالش‌ها و مشکلات موجود در شهرک‌های و نواحی صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت: گسستگی که در نوع حمایت‌ها وجود دارد یکی از چالش‌های مهم در بخش صنایع کوچک است؛ تسهیلاتی که در اختیار بانک‌ها و سایر وزارتخانه‌هاست سختی‌ها را در این حوزه ایجاد کرده است که نیاز به تدبیر و تسهیل‌گری در این حوزه را ایجاد کرده است؛ افزایش شدید هزینه‌های زیر بنایی و مشکلاتی که علی رغم ایجاد مشوق‌ها در تأمین زیرساخت‌ها وجود دارد از دیگر مشکلات شهرک‌های صنعتی است.

تحقق ۴۱ درصد از بودجه سازمان در سال جاری

معاون وزیر صمت در ادامه جلسه از افزایش ۵۸ درصدی بودجه سازمان و تحقق ۴۱ درصدی آن در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: ما در سازمان به طور جد به دنبال عملکرد مناسب در حوزه زیرساخت‌ها هستیم و در کنار افزایش شفافیت در برنامه‌ها، با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در قوانین مربوط به مدیریت شرکت‌های خدماتی و واحدهای راکد وجود دارد لازم است در روش‌های مدیریتی تغییراتی ایجاد شود.

رسولیان افزود: واگذاری اختیارات در چارچوب قوانین موجود به استان‌ها، تأمین مالی بنگاه‌های از طریق اجرای طرح تام، اصلاح اساس‌نامه، ایجاد شهرک‌های صنفی، ایجاد سامانه‌های مورد نیاز، مراکز تسهیل‌گری و افزایش چهار برابری برنامه‌های حمایتی، آمایش سرزمینی برای شهرک‌های صنعتی و ایجاد مسیر جدید در حمایت از صنایع، شناسایی گلوگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی، توسعه شهرک‌های صنعتی (افزایش ۱۰ هزار هکتار به شهرک‌های صنعتی در سال جاری) از جمله اقدامات سازمان شهرک‌های صنعتی بود.

وی با اشاره به اهمیت تأمین زیر ساخت‌ها در شهرک‌های و نواحی صنعتی، پیگیری تأمین برق و آب را از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای کارگاه‌هایی کوچک در حوزه کسب‌وکارهای کوچک انجام شده که با استقبال خوبی روبرو شد؛ تعامل خوبی با بخش خصوصی هم در بخش مدیریت و هم مشورت شکل گرفته است.

رسولیان همچنین به احیای هزار واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها در سال گذشته و احیای ۴۰۰ واحد در سال جدید اشاره کرد و بیان داشت: موضوع مسئولیت‌های اجتماعی به صورت جدی در سازمان در حال پیگیری است و حدود ۳۶۰ تفاهم‌نامه در استان‌های سراسر کشور در این زمینه انجام شده است و با توجه به نگاه دولت جدید به این موضوع، این موضوع در آینده نیز به عنوان طرحی که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری است، ادامه خواهد داشت.