معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اولین جلسه استقرار سامانه جامع تجارت برای کالاهای پتروشیمی، روغن‌موتور تصفیه اول، لوازم خانگی، پودر شوینده، پوشک خردسال و شیرخشک صنعتی در محل سازمان حمایت برگزار شد.

به گزارش مرورنیوز، « عباس تابش » با بیان این مطلب، افزود: با توجه به برنامه‌های ارایه شده وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی در خصوص ساماندهی سامانه‌های تولید، توزیع و عرضه کالا و خدمات به مردم استفاده از این سامانه‌ها به خصوص سامانه جامع تجارت و شفاف سازی نظام تولید و توزیع کشور در برنامه‌ها منظور شده است.

وی ادامه داد: استقرار برخی از اقلام کالایی در سامانه بر اساس پیگیری‌ها و اقدامات مورد تاکید در جلساتی که با حضور وزیر صمت برگزارشد در دستور کار سازمان حمایت قرار گرفت به طوریکه برای جلوگیری از قاچاق و عرضه غیر شفاف کالاهای مذکور، مقررشد کلیه فعالیت‌های آنها اعم از تولید، واردات، صادرات و عرضه داخلی و چرخه این فعالیت‌ها از طریق سامانه جامع تجارت ساماندهی شود.

تابش ادامه داد: همچنین مقرر شد نظام تولید، توزیع، ورود اطلاعات کالایی، انبارها و چرخش کالاهای مذکور از طریق این سامانه پیگیری شود و در همین راستا سازمان حمایت از متولیان این کالاها به خصوص انجمن‌هایی که نظام تولید یا توزیع این کالاها را تحت پوشش دارند، دعوت به عمل آورد.

وی اضافه کرد: در همین راستا اولین جلسه هماهنگی روز چهار شنبه مورخ ۱۷ شهریور با حضور نمایندگان معاونت‌های تخصصی وزارت متبوع، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجمن‌های تولید، توزیع و پخش کالاهای مذکور در محل سازمان برگزارشد.

معاون وزیر صمت در خصوص سامانه جامع تجارت افزود: سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت با هدف ایجاد سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است و بخش خصوصی مکلف به رعایت ضوابط تعیین شده در این سازمان می باشد.

تابش گفت: با استفاده از این سامانه، انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت خواهد شد و پدیده  قاچاق کاهش خواهد یافت همچنین با استفاده از این سامانه ضمن کاهش زمان بررسی‌ها و بوروکراسی‌ها، مدیریت یکپارچه و نظارت و بازرسی بر تجارت داخلی بهینه خواهد شد.

گفتنی است که در این جلسه اعضا در خصوص نحوه فعالیت، چگونگی ورود اطلاعات کالا و دریافت شناسه کالایی، مشخصات واحدهای تولیدی و وارداتی و در نهایت مدیریت فعالیت در این سامانه بحث وتبادل نظر کردند.

در این جلسه که باتوجه به اهمیت و تخصصی بودن موضوعات به تفکیک با هریک از گروه‌های کالایی مذکور برگزار شد، اعضا ضمن ارایه نظرات و پیشنهادات در خصوص موارد مد نظر بحث و گفتگو کردند و مقرر شد ظرف هفته آینده نسبت به شناسایی، ثبت نام فعالین تجاری کالاهای مورد نظر، ثبت محل نگهداری کالا و اخذ شناسه برای کالا های تولیدی یا وارداتی اقدام شود.