بانک ایران زمین علاوه بر اینکه اقداماتی برای تسهیل استفاده هموطنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعه حضوری مردم به شعب در زمان شیوع کرونا انجام داده است و از طرف دیگر ارتباط موثر با فین تک‌ها و استارت‌ آپ‌ها و‌... تاکنون در بانک ایران‌ زمین تحقق یافته است.

به گزارش مرور نیوز، بانکداری الکترونیکی یا اینترنتی یکی از انواع بانکداری است که تمامی انتقالات پول و فرآیندهای بانکی را در بستر اینترنت و به صورت الکترونیکی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک مدیریت می‌کند. در واقع بانکداری دیجیتال به دلیل مزایایی که دارد باعث شده تا بانک ها به فکر این باشند تا به مشتریانشان خدمات بانکداری دیجیتال ارائه کنند تا هم خود بانک ها و هم مشتریان هردو از این مزایای آن بهره مند شوند بنابراین می توان گفت که یکی از ویژگی‌ های بانکداری دیجیتال، تمرکز بر نیاز و خواست مشتری است. 

بانک ایران زمین با فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آن‌ها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی اقدام کرده و همچنین استفاده از فناوری‌ های پیشرفته نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی انجام شده و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست و این فرایند به مشتریان اجازه داد تا معاملات اقتصادی را در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) در یک وبسایت امن به طریقی مثل کارهای خرده بانکی یا بانک مجازی، موسسه مالی و اعتباری یا شرکت‌های ساخت و ساز انجام دهند.

خدمات غیرحضوری بانک‌ ها با گسترش پاندمی کرونا در دنیا، محبوبیتی دو چندان میان مشتریان یافت و در این شرایط که کرونا تهدیدی برای اقتصاد جهان است برای سیستم بانکی فرصتی در جهت رشد و گسترش خدمات بانکداری الکترونیک است تا باعث شود بانک ها اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام دهند.

بر همین اساس بانک ایران زمین خدمات مختلفی را در حوزه بانکداری‌الکترونیک ارایه می‌ کند و براساس شرایط خاص بهداشتی کشور و به منظور مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدام های لازم برای تسهیل استفاده هموطنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعه حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز توانسته با آماده کردن زیرساخت های لازم و ارائه خدمات الکترونیکی سریع و آسان مشتریان را از مراجعه حضوری به شعبه ها بی‌نیاز کند.

مشتریان می‌توانند با بهره مندی از اینترنت بانک، خدمات سپرده، انتقال وجه داخلی، انتقال وجه بین‌ بانکی، خدمات کارت و مدیریت چک بسیاری از خدمات شعبه را به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمانی در کنار خود داشته باشند. دستگاه های خودگردان، اپلیکیشن همراه بانک و دستگاه های VTM از دیگر خدمات بانک ایران زمین برای بی نیازی مشتریان جهت مراجعه به شعب و دریافت خدمات غیرحضوری بانکداری هستند.

ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری‌ سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تک‌ها و استارت‌ آپ‌ها و‌... از مواردی است که تاکنون در بانک ایران‌ زمین تحقق یافته است

نکات مهم به هنگام استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی

دستگاه رمزیاب وسیله ایست برای ورود به سیستم که توسط بانک برای هر مشتری بصورت جداگانه، شخصی سازی شده و صرفا پس از احراز هویت حضوری مشتری در شعبه در اختیار او قرار می‌گیرد.

مشتریان موظف می‌باشند بلافاصله پس از اخذ دستگاه رمزیاب خود‌، ابتدا نسبت به تغییررمز آن اقدام و در حفظ و محرمانه نگهداشتن آن اهتمام نمایند. در غیر اینصورت بانک هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارت و زیان‌های وارده به مشتریان در اثرسوء استفاده های احتمالی ناشی از دسترسی های غیر مجاز، مفقود شدن و یا به سرقت رفتن دستگاه رمزیاب را بعهده نخواهد داشت.

چنانچه رمزعبورمکررا 3 بار بصورت اشتباه وارد گردد، سیستم شناسه کاربری شخص را به صورت خودکار غیر فعال می کند و شخص برای فعال سازی مجدد باید از طریق روال درخواست فعال سازی اقدام نماید. در صورتی که بانک کتبا از فوت، حجر و ورشکستگی مشتری مطلع گردد و همچنین در مواردی که بازداشت نامه‌‌ای از مراجع ذیصلاح قانونی که حق بازداشت اموال اشخاص را دارند دریافت نماید، کد کاربری را غیرفعال و در مورد مانده حساب‌های مرتبط با آن طبق شرایط و مقررات حساب‌های مذکور عمل خواهد نمود.

بانک می‌ تواند کلیه موضوعات مشکوک و اطلاعات مربوط به اشخاص مظنون را در ارتباط با خدمات سیستم بانکداری اینترنتی به مقامات قضائی اعلام دارد تا تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.