تفاهم‌نامه مشارکت در حوزه خودرو متصل بین همراه اول و ایران‌خودرو در راستای هوشمندسازی صنعت خودرو منعقد شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، عصر امروز سه‌شنبه ششم مهرماه 1400، تفاهم نامه همکاری «مشارکت در حوزه خودرو متصل» در راستای تحقق اهداف کلان کشور برای هوشمندسازی صنعت خودرو و حمل و نقل مابین همراه اول و گروه صنعتی ایران خودرو امضاء شد.

این تفاهم نامه به دنبال کاهش هزینه ها، ارائه خدمات و محصولات متنوع، افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند است.

ایجاد زیرساخت امن، پایدار و روزآمد، توسعه فناوری های حوزه خودروی هوشمند و متصل، ایجاد کسب و کارهای جدید مرتبط با فناوری خودروهای متصل و توسعه خدمات دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده و پلتفرم های ایجاد شده، توسعه زیرساخت های ارتباطی و تبادل داده ها در تمامی معابر شهری و بین شهری با هدف تبادل داده های خودرو با شبکه های اختصاصی، طراحی توسعه و توانمندسازی زیست بوم خودروی هوشمند در ایران و همکاری متقابل و هم افزایی در زمینه حداکثری خلق ارزش و توسعه فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل هوشمند با محوریت خودروی متصل (Connected Car) از جمله دیگر اهداف این همکاری است.

ارتباطات خودرو با خودرو، خودرو با انسان، خودرو با سیستم های حمل و نقل شهری و برون شهری، خودرو با خودروساز و همچنین خودرو با سایر اجزاء از جمله مواردی است که در راستای پیاده سازی این اهداف، محقق خواهد شد.

حرکت به سمت IOT گریزناپذیر است

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در این جلسه با اشاره به ظرفیت های بالقوه و بالفعل همراه اول در اجرای پروژه های هوشمندسازی، از تغییر سبک رفتاری کاربران ایرانی گفت و اظهار کرد: استفاده از تلفن همراه به شدت رو به افزایش است که با در نظر گرفتن رشد ترافیک 80 درصدی اینترنت در سال گذشته به نسبت سال 98 و همچنین رشد 50 درصدی امسال به نسبت سال گذشته می توان به این مهم پی برد.

وی با تأکید بر اینکه «اتصال» جزو ضروریات زندگی امروز است، ادامه داد: شاهد نقل و انتقال حجم بالایی از اطلاعات در پلتفرم های دیجیتال همراه اول هستیم. بنابراین حرکت به سمت مقولاتی نظیر IOT و دنیای ابری از سر اجبار است.

اخوان بهابادی با بیان اینکه همراه اول با واگذاری بیش از 100 میلیون سیمکارت و در اختیار داشتن 60 درصد سهم بازار اپراتوری کشور، اپراتور اول تلفن همراه ایران است، تصریح کرد: اگر این آمادگی در بدنه ایران خودرو باشد، حاضریم پروژه جاری را روی همین خودروهای موجود در بازار انجام دهیم؛ زیرا معتقدیم سرویس های کاربردی باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد.

نیازمند ارتباط مستمر با مشتریان هستیم

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این جلسه با بیان اینکه دنیا به سمت سرویس های دیجیتال در حال حرکت است و ما نمی توانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از درآمدهای خودروسازی به سمت خدمات خودرویی در حرکت است.

وی با اشاره به رشد حدودا 30 برابری بازارهای صادراتی این گروه نسبت به سال گذشته تصریح کرد: براساس برنامه ریزی که داشتیم، در نظر داریم بحث خودرو متصل را از سال آینده و با خودروی «تارا» که گیربکس دستی آن اکنون به بازار عرضه شده است، آغاز کنیم و اجرای آن برای «دنا پلاس اتوماتیک» و «k125» در دستور کار است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن اشاره به تعهدی که این مجموعه به وزارت صنعت برای تولید خودروهایی که باعث شود مردم احساس نیاز به تولیدات خارجی نداشته باشند، دارد گفت: امروز نیاز داریم که ارتباط مستمر با ذی نفعان داشته باشیم؛ در حالیکه وقتی صاحب اول، خودروی خود را به صاحب دوم واگذار می کند، ارتباط ما با مصرف کننده قطع می شود؛ بنابراین ارتباط ما با مشتری محدود به CRM یا فضای رسانه می شود.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات ما برای اینکه بتواند پروژه های اصلاحی روی خودروها انجام دهد، نیازمند این ارتباط مستمر است که امیدواریم با پروژه خودروی متصل محقق شود.