غلامرضا شریعتی بیان کرد: استاندارد های ما از استانداردهای عراق بالا تر است پس دلیلی ندارد محصولات ما را نپذیرند. ما با خودروسازها در تولید داخل مشکلات خودمان را داریم و نگاه ما به خودرو در چند ماه اخیر تغییر پیدا کرده است؛ ما دیگر فقط به استانداردهای ۸۵ گانه بسنده نمی‌کنیم و قطعات هم شامل استاندارد شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، غلامرضا شریعتی رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: برای صادرات به عراق دغدغه‌هایی در حوزه استاندارد وجود داشت که یکی از آن‌ها موضوع خودرو بود. استانداردهای ما استانداردهای ۸۵ گانه اروپاست اما کشور عراق استاندارد کشور‌های حاشیه خلیج فارس را دارند. چه در خودروهایی که از ایران صادر می‌شود و چه در خودروهایی که در کارخانه های ایرانی واقع در عراق تولید می‌شوند دغدغه داشتیم. استاندار ما و عراق تفاوت‌هایی دارد و بنا شد این کشور استاندارد‌های ما را بررسی کند و تایید کند، در چارچوب استاندارد اروپا قرار می‌گیرد. برای خودروهای ساخت عراق هم بنا شد ما بررسی‌ها را انجام داده و استاندارد محصولات تولید عراق را تایید کنیم.

او با اشاره به حضور مسئولان ایران‌خودرو در این جلسه بیان کرد: ایران‌خودرو هزار و چهارصد خودرو را بر اساس قوانین قبلی ارسال کرده بود و در مرحله تکمیل و ورود به بازار قرار داشت. تقاضا داشتیم این صورت جلسه بعد از تکمیل این هزار و ۴۰۰ خودرو اجرایی شود که تصمیم گیری بر آن شد، طی جلسه مشترکی با وزارت صمت و سایر مسئولان درباره آن تصمیم گیری شود.

شریعتی با اشاره به مشکلات خودروسازهای داخلی و ظرفیت توسعه صادرات در این حوزه گفت: مقرراتی که عراقی‌ها وضع کرده بودند این واردات ۲ تا ۳ هزار عددی خودرو  را به صفر می‌رساند. یکی از علت های اصلی سفر ما خودروسازها بودند که گفتند ارز آوری حاصل از این صادرات برای ما با اهمیت است. استاندارد های ما از استانداردهای عراق بالا تر است پس دلیلی ندارد محصولات ما را نپذیرند. ما با خودروسازها در تولید داخل مشکلات خودمان را داریم و نگاه ما به خودرو در چند ماه اخیر تغییر پیدا کرده است؛ ما دیگر فقط به استانداردهای ۸۵ گانه بسنده نمی‌کنیم و قطعات هم شامل استاندارد شده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره واردات خودرو کفت: هر خودرویی بخواهد وارد کشور شود باید استاندارد باشد. واردات اجناس دست دوم از جمله خودرو از نظر قانونی ممنوعیت دارد اما اگر دولت تصمیم به واردات خودرو‌های دست دوم بگیرد چارچوب بررسی استاندارد آن‌ها توسط سازمان استاندارد تدوین خواهد شد.

او گفت: در استاندارد مصالح ساختمانی به یک بلوغی رسیده و از نظر کیفیت تولید هیچ ایرادی به آن وارد نیست. با سازمان نظام مهندس تفاهم‌نامه‌ای برای ساماندهی این موضوع امضا کردیم.