بانک ایران زمین از جمله بانک هایی در کشور بوده که قبل از کرونا هم زیرساخت های بانکداری الکترونیک را ایجاد کرده و با شیوع ویروس کرونا این امکان را برای مشتریان خود فراهم کند تا با آماده کردن زیرساخت‌های لازم و ارائه خدمات الکترونیکی سریع و آسان مشتریان را از مراجعه حضوری به شعب بی‌ نیاز کند.

به گزارش مرور نیوز، بانکداری الکترونیکی که با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته سخت افزاری و نرم افزاری شبکه و مخابرات انجام می‌ شود، از اوایل سال ۱۳۷۰ بانک ها به سمت بانکداری الکترونیک و اینترنتی حرکت کردند و به صورت گسترده تر از دستگاه های خودپرداز، کارت های اعتباری و .. استفاده کردند و در سال ۱۳۸۱ شبکه شتاب ” شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی ” آغاز به کار کرد.

بانکداری دیجیتال به معنای سازماندهی بانکداری خرد است چون باید به نیازهای روزانه افراد به صورت شخصی سازی شده پاسخگو باشد. بنابراین با سازماندهی بانکداری الکترونیک و حرکت از ساختار و کالبد فیزیکی به سمت دیجیتالی از مشخصه های آن است.

به صورت کلی بانکداری اینترنتی می‌ تواند خدماتی مانند صورتحساب بانکی، پرداخت قبوض، انتقال وجه بین حساب‌های مختلف، خدمات وام و هزاران قابلیت دیگر را در هر زمان و مکانی که مشتری به اینترنت دسترسی داشته باشد، ارائه دهد. 

با توجه به شیوع کرونا از اواخر سال 98 و ممنوعیت حضور مردم در اماکن عمومی موضوع بانکداری دیجیتال یا بانکداری نوین به شدت مورد توجه قرار گرفت و براین اساس بانک ها سعی کردند با استفاده از فناوری و تکنولوژی نوین گوی سبقت را از همدیگر بربایند تا مشتریان به راحتی بتوانند همه خدماتی که یک بانک ارائه می‌ دهد را از طریق گوشی موبایل دریافت کنند.

بانک ایران زمین یکی از بانک‌ هایی است که پیش از شیوع کرونا نیز اقدامات گسترده ای در زمینه بانکداری الکترونیک انجام داده بود و در این مدت به خوبی توانست این امکان را برای مشتریان خود فراهم کند تا با آماده کردن زیرساخت‌های لازم و ارائه خدمات الکترونیکی سریع و آسان مشتریان را از مراجعه حضوری به شعب بی‌ نیاز کند.

براین اساس مشتریان با استفاده از اینترنت بانک ایران زمین می توانند خدماتی از جمله خدمات سپرده، انتقال وجه داخلی، انتقال وجه بین‌ بانکی، خدمات کارت و مدیریت چک و بسیاری از خدمات شعبه را به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمانی دریافت کنند. دستگاه های خودگردان، اپلیکیشن همراه بانک و دستگاه های VTM از دیگر خدمات بانک ایران زمین برای بی نیازی مشتریان جهت مراجعه به شعب و دریافت خدمات غیرحضوری بانکداری هستند.

همچنین بانک ایران زمین در بخش شفافیت با توجه به در دسترس بودن آمار و اطلاعات بانکی یک قدم جلوتر از برخی از بانک‌ های با سابقه کشور است بنابراین میل بیشتری برای پیاده‌سازی بانکداری الکترونیک دارند.

باید یادآور شد که بانکداری دیجیتال جنبه های زیادی را در بانک ایران زمین تحت الشعاع قرار می دهد. بطور کلی بانکداری دیجیتال به معنای، ارائه محصولات و خدمات مناسب، شخصی سازی شده، سفارشی سازی شده، در زمان مناسب و به طور آنی از طریق ابزارها یا کانالهای متناسب و یکپارچه سازی شده مبتنی بر تحلیل های پیشرفته از داده های مشتریان است.

می‌توان گفت که در بانکداری دیجیتال انتظارات مشتریان متفاوت از انتظارات کنونی است و آگاهی از نیازهای مشتریان ملاک تصمیم‌گیری در بانک است، ازاین‌رو در این بانک ایران زمین تلاش می‌ شود با تحلیل رفتار مشتری، خدمات مورد نیاز او همراه با ارزش افزوده قابل قبول، عرضه شود.