سومین رویداد3S توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حمایت شرکت فولاد مبارکه، واحد کسب‌وکار تحول دیجیتال شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون(ایریسا)، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور(استان اصفهان) و سازمان فناوری اطلاعات ایران در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، سیدمهدی نقوی معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این رویداد با بیان این‌که امروز برای سومین بار چالش‌های موجود در فرآیند دیجیتال‌سازی فولاد مبارکه و صنعت فولاد بررسی می‌شوند، اظهار کرد: پنجم مردادماه به‌عنوان روز دیجیتال در تقویم شرکت فولاد مبارکه ثبت شده و این روز، روز رونمایی از ره‌نگاشت دیجیتال در فولاد مبارکه بود.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال مسیر دشواری را آغاز کرد تا در سال ۱۴۰۴ به عضویت باشگاه فانوس دریایی درآید، افزود: این شرکت با همکاری دانشگاه اصفهان موفق به برگزاری دوره تخصصی آموزشی مدیران و راهبران تحول دیجیتال شد؛ همراهی مجموعه‌ای که بتواند دوره تخصصی آموزشی مدیران و راهبران تحول دیجیتال را مدیریت کند، بسیار مهم بود که در شرکت فولادمبارکه همه مدیران همکاری لازم در این زمینه را داشتند و درنهایت ما توانستیم با همکاری پارک علم فناوری و ایمیدرو، این دوره را برگزار کنیم.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به دیگر اقدامات این شرکت در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال خاطرنشان کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در دانشگاه صنعتی اصفهان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این مسیر بود تا جوانان بتوانند ایده‌های خود را به‌صورت پایلوت و عملیاتی ارائه کنند؛ در کنار این اقدام، مرکز تحول دیجیتال در پارک علم و فناوری تهران نیز در حال راه‌اندازی است.

وی اذعان داشت: در سال گذشته ۱۱ چالش در حوزه تحول دیجیتال مطرح شد و باوجود محدودیت‌های کرونا و شرایط سخت، با همکاری فولاد مبارکه و شرکت ایریسا، پیشنهادات و ایده‌ها بررسی و تعدادی از این ایده‌ها برای انعقاد قرارداد و همکاری به نتیجه رسید؛ همچنین با همکاری شرکت ایرانسل، نخستین شبکه 5G در شرکت فولاد مبارکه راه‌اندازی و در هفته گذشته به بهره‌برداری رسید.

رسول سرائیان مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون(ایریسا) نیز در این وبینار تأکید کرد: در ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار موفق به برگزاری رویداد ریورس‌پیچ در زمینه تحول دیجیتال شدیم و زمانی که این طرح آغاز شد، موضوعاتی را انتخاب کردیم تا بتوانیم آن‌ها را ترجمه و تحلیل کنیم که در این زمینه فرصتی به‌دست آمد تا در دانشگاه که محل همه تحولات بنیادی است، طرح تحول دیجیتال را به مرحله اجرا نزدیک‌تر کنیم.

وی افزود: این طرح از تاریخ ۵ مردادماه سال ۱۳۹۹ رونمایی و نقشه راه از همان سال تا سال ۱۴۰۴ تعریف و مدل‌های مختلف برای آن مشخص شد؛ همچنین در این زمینه شعار «فولاد فردا، هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ» برای آن تعریف شد.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون(ایریسا) با بیان این‌که در سند ره‌نگاشت اهداف خود در طرح تحول دیجیتال را تعریف کردیم تا براساس آن مسیری را برای حرکت مشخص کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان دیجیتالی‌شدن، توجه به چشم‌انداز هر شرکت و مشخص شدن آن است؛ در این زمینه برای شرکت فولاد مبارکه تصمیم بر آن شد تا سال ۱۴۰۴ عضو باشگاه فانوس دریایی شده و به یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه هوشمندسازی و تحول دیجیتال جهان تبدیل شود.

مهم‌ترین دستاورد طرح تحول دیجیتال مزیت رقابتی در بازار بین‌الملل برای ارائه محصول با کیفیت و قیمت مناسب

وی با بیان این‌که مهم‌ترین دستاورد طرح تحول دیجیتال، به‌دست آوردن مزیت رقابتی در بازار بین‌الملل برای ارائه محصول با کیفیت و قیمت مناسب است، عنوان داشت: متولی تحول دیجیتال باید به این موضوع اعتقاد داشته باشد و امروز همه کارکنان شرکت فولاد مبارکه هوشمندسازی و تحول دیجیتال را می‌شناسند که این موضوع بسیار مهم است.

سرائیان با بیان این‌که شرکت فولاد مبارکه نقش لوکوموتیو صنعت کشور   را  دارد، اضافه کرد: این پلتفرم نیازمند برخی موارد است که ثقل این کار در تهران و دانشگاه تهران گذاشته شد و باید این ارتباط هرچه بیشتر شود.

وی با بیان این‌که نخستین رویداد ریورس‌پیچ در مهرماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد و اکنون از ۵ چالش مطرح‌شده، ۴ مورد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است، بیان داشت: ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۰، هم‌زمان با سالروز تأسیس فولاد مبارکه، نخستین پروژه تحول دیجیتال آغاز و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون(ایریسا) با بیان این‌که دومین رویداد ریورس‌پیچ در آذرماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد و  دو  مورد به مرحله انعقاد قرارداد رسید، یادآور شد: بزرگ‌ترین نتیجه برگزاری این دو ریورس‌پیچ این بود که دیتابیسی از شرکت‌ها و موسساتی که پتانسیل همکاری دارند را شناسایی و در اختیار داریم که نتیجه ۱۰۰ها ساعت کار کارشناسی بوده است.

وی ادامه داد: ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰ زمان ارسال پیش‌پروپزال است تا پس از بررسی، تعدادی را به مرحله انعقاد قرارداد برسانیم؛ مدل همکاری اصلی برای طرح تحول دیجیتال، انتقال فناوری و مالکیت فکری، حمایت مالی در تولید و توسعه محصول و پیش‌خرید محصول و سرمایه‌گذاری است.

در این رویداد چالش حفاظت فیزیکی هوشمند با استفاده از تحلیل تصاویر ویدیویی موجود در فولاد مبارکه، چالش هوشمندسازی نگهداری و تعمیرات ماشین‌های دوار فولاد مبارکه با استفاده از تکنیک‌های پایش، چالش هوشمندسازی انبار قطعات یدکی، چالش ارتقای ایمنی کارکنان فولاد مبارکه از طریق مانیتورینگ و کنترل آنلاین رفتارهای ناایمن، چالش همیار بازرس کنترل کیفی نورد سرد و چالش شبیه‌سازی و هوشمندسازی نرم‌افزاری احیای مستقیم موردبررسی قرار گرفت.