وحید شقاقی گفت: مهمترین چالش دولت سیزدهم کسری بودجه 1400 است، باید توجه داشت که هر جبران کسری بودجه از طریق انتشار اوراق بر بازار سرمایه اثرگذار است

به گزارش مرور نیوز، وضعیت بازار سرمایه همچنان در هاله ای از ابهام به سر می برد، از یک سو دولت با حذف قیمت دستوری و ... مخالفت می کند و از سوی دیگر برخی از مسئولان با تاکید بر ضرورت انتشار ارواق عملا بازار را به سمت صف فروش سوق می دهند، یک اقتصاددان با تایید این موضوع که دولت برای تامین کسری بودجه نیاز به انتشار اوداق دارد، با این حال بر ضرورت اجرای سیاست هایی مانند حذف قیمت گذاری دستوری در بورس و ... تاکید کرد.

وحید شقاقی با بیان اینکه دولت برای حفظ شرایط تورمی و تامین کسری بودجه چاره ای جز این ندارد که اوراق منتشر کند، افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در اقتصاد کشور نمایان است مصرف منابع اوراق برای هزینه های جاری است، زیرا این اوراق سال آینده به علاوه سودشان سررسید می شود و هزینه های بیشتری برای دولت ایجاد می کند در حالی که این اوراق باید در پروژه های عمرانی بکار گرفته شوند تا از این طریق بستری برای رونق سرمایه گذاری و تولید در کشور باشد.

او با تاکید بر اینکه مهمترین چالش دولت سیزدهم کسری بودجه 1400 است، افزود: باید توجه داشت که هر جبران کسری بودجه  از طریق انتشار اوراق بر بازار سرمایه اثرگذار است با این حال به دلیل اینکه نقدینگی را جمع می کند می تواند اثر تورمی آن را خنثی کند.

این کارشناس اقتصادی با پیشنهاد اینکه دولت سیزدهم می توانست متمم بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس بدهد، افزود: به طور قطع امسال در شش ماهه دوم سال، کشور با کسری بودجه مواجه است و باید مجوز جدید برای انتشار اوراق بگیرد؛ زیرا تمام ظرفیت ۱۳۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراقی که در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده بوده در شش ماهه اول امسال منتشر شده است.

شقاقی با بیان اینکه در حال حاضر طبق برآوردها، دولت ۲۶ هزار میلیارد تومان ماهانه کسری بودجه دارد، گفت: براساس برآورد بودجه ۱۴۰۰ دولت باید حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند تا بتواند ضمن رفع کسری بودجه در تامین هزینه اوراق قبلی و ... دولت را یاری کند.

فروش اموال مازاد دولت در سال جاری فراهم نیست

او با اشاره به اینکه فروش اموال مازاد دولت در سال جاری به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها ممکن نیست، گفت: دولت مجبور است، تنها راهکار انتشار اوراق را دنبال کند، زیرا پایه های مالیاتی تثبیت نشده و زیرساخت اجرای آنهم هم اکنون فراهم نشده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تبعات انتشار این اوراق در سال آینده روی برنامه های دولت اثر می گذارد، گفت: از آنجایی که اصل و فرع اوراق یک سال بعد باید توسط دولت پرداخت شود سال آینده روی بودجه اثر می گذارد، حال اگر دولت این اوراق را روی پروژه های عمرانی کار می کرد یک مزیت برای اقتصاد بود، همانطور که در دنیا برای توسعه زیرساخت ها و انجام پروژه های عمرانی استفاده می شود، اما در ایران اعتبار اوراق صرف هزینه های جاری می‌شود و در آخر هم به هزینه های سال آینده دولت بدل می شود.

دولت باید ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند

شقاقی با اشاره به اینکه دولت امسال باید ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند، گفت: طبق نیازی که دولت به صورت ماهانه دارد باید حداقل هر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند.

او درباره تفاوت اثر استقراض از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی استقراض گفت: از آنجایی که دولت درآمد ارزی ندارد استقراض از صندوق توسعه ملی ریالی خواهد بود، بنابراین استقراض از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تفاوتی ندارد و هر دوی اینها تبعات تورمی برای اقتصاد دارند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نقدینگی در بازار سرمایه به سمت انتشار اوراق رفته به همین دلیل منجر به افزایش فروش سهام شده اند، گفت: دولت سیزدهم اعلام کرده بود که بازار را ساماندهی خواهد کرد و با عرضه شرکت های جدید به بازار سرمایه عملا زمینه عمق بخشدن و رشد بازار را فراهم خواهد کرد اما هیچکدام از اقدامات انجام نشده است. این در حالی است که سهام بازار سرمایه روزانه منفی می خورند و قیمت پایانی پر نمی شود.

او با اشاره به اینکه حجم معاملات در چند وقت اخیر بالا نبوده، گفت: در شرایط کنونی روند بازگشت نمادها در بازار بسیار کند است، از این رو باید از بازار سرمایه حمایت شود.