در حال حاضر یکی از تئوری هایی که درباره قیمت ارز در ایران وجود دارد این است که اگر توافقی حاصل شود قیمت ارز می تواند تا محدوده ۲۳ هزار تومان کاهش پیدا کند، اما اگر توافق حاصل نشود سقفی برای قیمت ارز نمی توان پیش بینی کرد.

به گزارش مرور نیوز، با نزدیک شدن به مذاکرات برجام بار دیگر نوسانات قیمت ارز در ایران شدت گرفت، هرچند از هفته های قبل سیگنال های مثبتی درباره مذاکرات صادر شده بود و بسیاری از رسانه های خارجی هم این سیگنال را داده بودند که آمریکا حاضر است بخشی از تحریم ها را بردارد، با این حال در ایران دلال ها نوسانات مثبتی در قیمت ارز ایجاد کرده و در ابتدای هفته جاری قیمت دلار در ایران از سقف ۲۹ هزار تومان هم عبور کرد و بعد دوباره به کانال 28 هزار تومان برگشت.

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور با کسری بودجه مواجه است و از طرف دیگر درآمدهای ارزی کاهش یافته است، گفت: مشکلات ناشی از کسری بودجه و ... منجر به افزایش تورم در کشور شده است و از طرف دیگر درآمدهای ارزی هم کم است، به همین دلیل تا زمانی که دولت نتواند این مشکلات را به صورت کلی حل کند نمی توان انتظار داشت که قیمت ارز هم افت کند.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه تزریق ارز به بازار می تواند فشار تقاضا را کم کند، افزود: هرچند در شرایط کنونی سیگنالی درباره آزادسازی منابع ارزی داده نشده اما اگر این اتفاق بیفتد به دلیل اینکه عرضه بیشتر از تقاضا می شود می تواند قیمت ارز را کاهش دهد، البته دولت تلاش می کند که نرخ ارز را در یک محدوده ای بالا نگهدارد زیرا به درآمد حاصل از صادرات نیاز دارد و اگر قیمت ارز کاهش یابد می تواند روی درآمد دولت اثر منفی بگذارد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دولت باید تورم حاصل از ارز را مهار کند، اظهار کرد: بسیاری از کالاها متاثر از واردات هستند و وقتی قیمت ارز بالا باشد قیمت کالاها هم بالا می رود و تبعات اجتماعی ایجاد می کند.

در حال حاضر یکی از تئوری هایی که درباره قیمت ارز در ایران وجود دارد این است که اگر توافقی حاصل شود قیمت ارز می تواند تا محدوده ۲۳ هزار تومان کاهش پیدا کند، اما اگر توافق حاصل نشود سقفی برای قیمت ارز نمی توان پیش بینی کرد و این مساله به سیاست های کلان دولت و تورم در کشور بستگی دارد، هرچند برخی پیش بینی کرده اند قیمت ارز می تواند تا قبل از سال آینده به ۳۵ هزار تومان هم برسد.

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دولت باید سیاست های خود را برای کاهش اثر دلار بر اقتصاد کشور اتخاذ کند، گفت: تا زمانی که معاملات ایران بیشتر با دلار و یورو انجام می شود این تاثیر پذیری از نرخ ارز در اقتصاد کشور وجود دارد.

عبدلمجید شیخی با بیان اینکه کشور باید در مسیر تقویت تولید حرکت کند، افزود: هرچقدر کشور بتواند نیازهای داخلی خود را تامین کند و وابستگی به واردات کاهش پیدا کند اثر نوسانات ارزی بر اقتصاد و معیشت مردم کم خواهد شد، بنابراین در شرایط کنونی دولت باید مسیر درآمدزایی پایدار را دنبال کند تا بتواند در آینده مانع از نوسانات اقتصادی ناشی از نرخ ارز شود.

چند وقتی است که دولت اعلام کرده به دنبال کاهش نوسانات اقتصادی و تدوین بودجه بدون کسری است و همین مساله باعث شده به انتشار اوراق روی بیاورد، البته این سیر هم نتوانسته تورم اقتصادی کشور را کاهش دهد و همچنان در محدوده بالای ۴۵ درصد تورم نقطه ای باقی مانده است و این مساله متاثر از هزینه ای بودن تورم در ایران دارد که متاثر از نرخ ارز است. حالا باید دید که دولت با در نظر گرفتن وضعیت کلان اقتصاد و سیاست های خارجی چه برنامه ای را برای کنترل ارز در کشور اجرایی خواهد کرد، زیرا این مولفه تنها بر تولید کشور اثر نمی گذارد، بلکه قدرت مصرف کننده ها را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است.