یک اقتصاددان گفت: تا پایان سال وضعیت بازار سرمایه نوسانی خواهد بود و احتمالا بعد از گذشته زمان و افزایش فاصله ارزش جایگزینی و ارزش سهام بار دیگر نمادها و شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد می کنند.

به گزارش مرور نیوز، یک اقتصاددان با اشاره به اینکه وضعیت معاملات بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ نوسان طبیعی داشته و بی ثباتی نبوده، گفت: تا پایان سال وضعیت بازار سرمایه نوسانی خواهد بود و احتمالا بعد از گذشته زمان و افزایش فاصله ارزش جایگزینی و ارزش سهام بار دیگر نمادها و شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد می کنند.

کامران ندری با تاکید بر اینکه شاخص بورس زیر سایه بی اعتمادی درجا می زند، افزود: در حال حاضر پیش بینی می شود شاخص بورس تا پایان سال به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسند و حکایت از رشد تدریجی بازدهی بورس است.

او با بیان اینکه رکود بازار سرمایه در شرایط فعلی باعث اعترض برخی فعالان بازار سرمایه شده، زیرا قیمت سهام با تورم متناسب نیست، تصریح کرد: ارزیابی گذشته نشان می دهد که واکنش بازار سهام به تورم همیشه با تاخیر همراه بوده است و احتمالا این فاصله جبران خواهد شد.

ندری با تاکید بر اینکه اگر دولت با استفاده از بازار مشتقه می توانست ریسک های بازار سرمایه را کاهش داد، افزود: در شرایط کنونی بورس ایران شفافیت لازم را ندارد و ممکن است مداخلاتی در بازار اتفاق بیفتد، زیرا شرکت های حقوقی وابسته به دولت منجر به رشد یا افت یک گروه صنعتی در بازار می شوند و همین مساله این تحلیل را به وجود می آورد که دست های پشت پرده ایی وجود دارد.

ابزارهای مالی ریسک بازار را کاهش می دهند

این اقتصاددان با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد و سازمان بورس اوراق بهادار با استفاده از ابزارهای مالی نتوانسته اند تاکنون ریسک بازار را کاهش دهند، گفت: از سال ۹۸ رشد بورس برای جبران عقب ماندگی از افزایش قیمت زمین آغاز شد و دولت برای جبران کسری بودجه روی موج صعودی بورس سوار و باعث شد تا یک جهش قیمت در بازار به وجود بیاید و بازار سرمایه دچار قیمت حبابی شد، اما در شرایط کنونی بازار کاملا شرایط عادی دارد.

او با اشاره به اینکه سال گذشته بسیاری از اقتصاددان ها به دلیل اینکه قیمت سهام با بازارهای دیگر همخوانی نداشت هشدار دادند، گفت: شاخص کل بورس در یک مدت کوتاهی سال گذشته به دو میلیون هزار واحد رسید، به همین دلیل کاملا طبیعی بود که افت اتفاق خواهد افتاد و نشان داد که در آن زمان بازار بی ثبات است.

ندری با تاکید بر اینکه شاخص کل بورس از نظر اقتصاد کلان باید برای ارزیابی وضعیت بورس ملاک قرار بگیرد، اظهار کرد: در حال حاضر تورم بازار ارز، مسکن و بورس با تورم بالای کالا و خدمات  همخوانی ندارد و این مساله نشان می دهد که دولت فعلا نتوانسته اهداف اعلامی در باره کنترل تورم را اجرا کند و از آنجایی که این مساله روی قوت روزانه  مردم اثر دارد باعث افزایش فشار اقتصادی می شود، از این رو دولت باید سیاست های خود در اقتصاد را مورد بازنگری قرار دهد.

دلایل تشکیل صف فروش در بازار سهام

این کارشناس اقتصادی درباره دلایل تشکیل صف فروش در بازار سهام، گفت: سهامداران خرد به دلیل نگرانی از افت بعدی با کمی رشد بازار دوباره در صف های فروش عرضه می کنند و همین مساله روند رشد سهام را متوقف کرده است، با این حال اگر در سبد پرتفوی سهامداران از نمادهای مختلف میانگین خوبی وجود داشته باشد در سال ۱۴۰۰ رشد کرده است.

در حال حاضر دارایی های فیزیکی رشد بالاتر داشته و ارزش سهام دیر یا زود این فاصله را جبران می کند، البته باید توجه داشت که در بلندمدت ارزش جایگزینی به نفع سهامدار عمده است اما ارزش جایگزینی در کوتاه مدت به دلیل اینکه با جو روانی بازار نوسان مثبت ایجاد می کند منجر به افزایش ارزش سهام می شود.

در حاضر بسیاری از سهامداران در زیان هستند و اگر بازار به صورت یکپارچه رشد می کرد شاخص کل بورس بیشتر از سطح کنونی بود، اما از آنجایی که برخی گروه ها رشد داشته اند و برخی هم افت شدید کرده اند شاخص کل بورس در یک محدوده تقریبا ثابت باقی مانده و حالا باید دید در آینده نمادهایی که از گروه های دیگر جا مانده اند عقب ماندگی خود را جبران می کنند یا اینکه شاخص کل بورس در همین محدوده باقی می ماند، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که شاخص کل بورس در همین محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی باقی می ماند و انتظار رشد بیشتر برای سال جاری نباید داشته باشیم و این مساله می تواند به افزایش خروج پول حقیقی از بورس دامن بزند.