رئیس گمرک ایران گفت: بیش از دو دهه است که گمرک ایران از دستگاه‌های ایکس ری استفاده می‌کند که شروع آن در اوایل دهه ۸۰ بود، اما با اعمال تحریم‌های ظالمانه بودجه و شرایط واردات این کالا و قطعات مورد نیاز آن را نداشتیم.

به گزارش مرور نیوز، مهدی میر اشرفی رئیس گمرک ایران در مراسم رونمایی از سامانه ایکس ری کانتینری داخلی گفت: در موارد مربوط به جا به جایی مسافر و محموله تحول سریعی در دنیا در حال وقوع است. در سال‌های آتی با ورود موشک‌های عمود پرواز، در حوزه طی شدن مسافت تفاوت بزرگی را شاهد خواهیم بود. گمرکات در این شرایط محل عبور خواهند بود نه محل ایستا و باید دقت و سرعت را همزمان داشته باشیم.

او بیان کرد: بیش از دو دهه است که گمرک ایران از دستگاه‌های ایکس ری استفاده می‌کند که شروع آن در اوایل دهه ۸۰ بود، اما با اعمال تحریم‌های ظالمانه بودجه و شرایط واردات این کالا و قطعات مورد نیاز آن را نداشتیم. با توجه به این شرایط به سمت تولید و تامین داخلی این محصولات حرکت کردیم. امروز دستگاه‌های تولید کشور با مدل boo در بندر عباس مستقر شده و راه اندازی می‌شود.

میر اشرفی با اشاره به نقش شهید فخری زاده در تولید این محصولات گفت: بیش از ۳ هزار میلیارد تومان با داخلی سازی این دستگاه‌ها به کشور کمک شده است. برای ۱۵ دستگاه قرارداد منعقد شده بود و امروز هم قرارداد ۷ دستگاه منعقد می‌شود.

خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در ایام سالگرد شهادت فخری زاده قرار داریم که در پروژه‌ای که در گمرک اینچه برون افتتاح شد نتیجه زحمات تیم شهید فخری زاده بود. موضوع هوشمند شدن نظارت‌ها با ایکس‌ری‌های تولید داخل از جمله نقاط مورد توجه کشور است. از ۱۵ ایکس ری کانتینری به ۱۷ ایکس ری کانتینری رسیده‌ایم. در سال ۱۴۰۰ هر ماه یک افتتاح جدید در این حوزه شاهد خواهیم بود، تا ۱۷ دستگاه دیگر به این شبکه اضافه شود.

او گفت: اگر سامانه‌های دستگاه‌های دولتی به صورت جزیره‌های منفصل حرکت کنند، هیچ گاه به اهدافمان دست پیدا نخواهیم کرد و از دستگاه‌های مختلف تقاضای همکاری داریم. امیدوار هستیم همگرایی موجود تعامل بیشتری را به همراه داشته باشد. اتصال این سامانه‌ها دستور کار آینده دولت خواهد بود تا در کنار رشد فناوری‌های سخت در فناوری‌های نرم هم به بلوغ و یکپارچگی دست پیدا کنیم. از بخش خصوصی همراه ما در تولد این محصولات هم حمایت خواهیم کرد تا نهالی که امروز ثمره آن را شاهد بودیم به درختی تنومند در سطح جهان تبدیل شود.