مهدی ساسانی گفت: برخی افراد اظهار نظرشان روی بازار تاثیر می گذارد و عمدی یا سهودی شرایط را به گونه ای ایجاد کرده اند که بازار بدی رقم خورده و همین مساله می تواند دستوری بودنی بازار را که در ذهن برخی سهامداران شکل گرفته را تایید کند.

به گزارش مرور نیوز، با افزایش افت شاخص کل بورس انتقاد به عملکرد مدیران اقتصاد هم بیشتر شده، زیرا تاکنون برخلاف آنچه که مدیران اقتصادی دولت وعده داده بودند نه تنها بورس زیان سال های گذشته را جبران نکرده بلکه باعث افت بیشتر سهامداران هم شده است، کارشناسان اقتصادی معتقدند که بی توجهی برخی مسئولان اقتصادی یا اظهار نظرهای عمدی و سهوی که باعث خروج سرمایه از بازار می شود عامل سقوط بورس است بنابراین نمی توان نقش دولت و برخی مسئولان در این سقوط را نادیده گرفت.

یک کارشناس بورس با اشاره به اینکه افت شاخص در ماه های گذشته باعث شد تا مبالغ زیادی از بازار سرمایه خارج شود، گفت: عرضه اولیه های نابهگنام شهریورماه و رکودی که در پاییز به وجود آمد باعث شد تا حجم نقدینگی در بازار به شدت کاهش پیدا کند.

مهدی ساسانی با بیان اینکه نقدینگی مانند خون در رگ های بازار سرمایه است، افزود: کمبود نقدینگی باعث اصلاح فرسایشی در بورس شده است و تمرکز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بیشتر روی بازارهای پولی است و همین موضوع باعث تشدید رکود در بازار شده است.

او با تاکید بر اینکه حجم نقدینگی منجر به ضعف واکنش به فاکتورهای مثبت در بازار شده است، تصریح کرد: به دلیل این کمبود نقدینگی، شرکت ها نسبت به افزایش قیمت ارز و حتی گزارش های شش ماهه و ماهانه واکنش مثبتی نشان نداده اند.

بازار سرمایه از سال ۹۹ وارد شرایط ریزشی شده است

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بی توجهی بازار به خبرهای مثبت باعث شده که برخی بگویند بازار بشکل دستوری پایین نگهداشته شده است، اظهار کرد: من این موضوع را تایید یا رد نمی کنم و نمی گویم بازار به صورت دستوری پایین نگهداشته شده، اما برخی افراد اظهار نظرشان روی بازار تاثیر می گذارد و عمدی یا سهوی بودن شرایط را به گونه ای ایجاد کرده اند که بازار  بدی رقم خورده و همین مساله می تواند دستوری بودنی بازار که در ذهن برخی سهامداران شکل گرفته را تایید کند.

او با بیان اینکه بازار سرمایه از سال ۹۹ وارد شرایط ریزشی شده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی به دلیل اینکه افت های بازار شدت گرفته دلایل متنوعی هم می تواند عامل ریزش بازار بورس باشد و برای اینکه تعادل ایجاد کنیم مسیر دشواری در پیش است همانطوری که گفته می شود ساختن، سخت و خراب کردن آسان است و همین مساله با افزایش بی اعتمادی به بازار شده و  این ترس زمینه اصلاحات بیشتر شده است.

او با تاکید بر اینکه عملکرد بازارگردان ها، حقوقی ها و ... باعث شده که برآیند شرکت ها، گروه ها و نمادها مثل هم نباشد، اظهار کرد: برخی نمادها ۸۰ درصد از سقف تاریخی فاصله گرفته اند و برخی از آنها هم از سقف تاریخی خود عبور کرده اند و این مساله تحت تاثیر این بوده که رشد برخی نمادها در سال ۹۹ براساس وضعیت بنیادی آنها نبوده است.

او افزود: برخی از نمادها حبابی شده بودند و حقوقی ها هم نسبت به ریزش نمادها منفعلانه عمل کردند و همین مساله باعث ضرر ۷۰ تا ۸۰ درصدی برخی سهامداران شده است.

ساسانی با اشاره به اینکه مدیرعامل جدید سازمان بورس هرچند حمایت هایی را از بازار انجام داده اند اما قدرت اجرایی چندانی ندارد، گفت: صحبت هایی که رئیس سازمان بورس درباره وضعیت سهام و جبران خسارت سهامداران داشته اند با صحبت های وزیر اقتصاد و رئیس جمهوری خنثی شده و حتی به تازگی هم که اعلام کرده اند که پالایش یکم باید به قیمت واقعی برگردد و مقصر افت این نماد دولت است، اما مساله اینجاست که با صحبت های رئیس سازمان نقدینگی وارد بازار نمی شود و باید از جایگاه های بالاتر سیاست گذاری انجام شود تا از وضعیت کنونی خارج شویم.

به گزارش خبرگزاری موج، بازار در شرایطی در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در حال افت است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی با توجه به حجم نقدینگی که در ماه های اخیر به وجود آمده بود احتمال افت شاخص را صفر می دانستند و حتی پیش بینی کرده بودند شاخص پیش از سال جدید در محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد قرار می گیرد، حالا با توجه به وضعیت به وجود آمده بسیاری این افت اخیر را ناشی از سیاست های غلط اقتصادی و عدم حمایت دولت از سهامداران عنوان می کنند.