قیمت نفت در هفته های اخیر روند نزولی به خود گرفته و این مساله تحت تاثیر افزایش صادرات عربستان و آمریکا و همچنین سیاست اوپک پلاس بر افزایش ندادن تولید است. از این رو پیش بینی می شود ادامه افزایش تقاضای نفت منجر به کاهش قیمت آن تا محدوده ۶۰ دلار می شود.

به گزارش مرور نیوز، در هفته‌های اخیر قیمت نفت دوباره روندی نزولی به خود گرفته است و این مسأله در حالی رخ داده که بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند که قیمت نفت تا ۹۰ دلار هم افزایش پیدا کند، این مسأله پس از آن اتفاق افتد که واکسیناسیون کرونایی تا حدودی مؤثر واقع شد و باعث افزایش تقاضا برای سوخت شد و همین مسأله روند افزایش قیمت نفت را تسریع کرده بود، اما در ادامه بازار کنترل شد و این مسأله تحت تأثیر سیاست‌هایی بود که توسط دولت‌ها اعمال شده بود.
کارشناس نفت با اشاره به اینکه عرضه نفت ایران روی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بی‌تأثیر نیست، گفت: به طور قطع وقتی تحریم‌ها برداشته شود میزان تولید و صادرات نفت ایران بیشتر می‌شود و روی نوسانات بازار هم اثر می‌گذارد، اما مسأله اینجاست که آمریکا و عربستان و چند کشور دیگر صادرات نفت خود را بالا برده‌اند و برخی دیگر از کشور‌ها هم گفتند برای جلوگیری از افزایش قیمت از ذخایر انرژی خود استفاده می‌کنند.
حسن مرادی با بیان اینکه برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی قیمت انرژی را در جهان بالا برده بود، افزود: با توجه به اینکه کشور‌های اوپک پلاس تصمیم گرفته‌اند که روی موضع خود برای حفظ وضعیت قیمت‌ها بمانند همین مسأله روی روند نزولی شده قیمت نفت تأثیر گذاشته است، به عبارت دیگر بعد از رفع محدودیت‌ها تقاضا برای سوخت در دنیا افزیش یافته و اوپک پلاس قیمت محصولات خود را بالا نبردند، به همین دلیل قیمت نزولی شد.
او افزود: به تازگی یک کارشناس بین‌المللی گفته آزادسازی ذخایر موقتی است و بعد از اینکه مصرف ذخایر سوختی بالا برود بار دیگر قیمت به حالت صعودی بر می‌گردد.
این استاد دانشگاه درباره اینکه کشور‌هایی که صادرات نفت را افزایش داده‌اند تا چه زمانی می‌توانند این روال را حفظ کنند، اظهار کرد: صادرات بالای سوخت توسط آمریکا و عربستان نمی‌تواند در طولانی مدت ادامه داشته باشد و از طرف دیگر نمی‌تواند افزایش تولید و استفاده از نفت شل را ادامه دهند.
این کارشناس مسائل نفت در پاسخ به این سؤال که در مذاکرات آیا رفع تحریم‌های نفتی اولویت است؟ گفت: از نظر ما اولویت برای رفع تحریم‌های نفت است، اما برای آمریکا اینگونه نیست و ممکن است در ابتدا تحریم کالا‌های دیگر برداشته و بعد تحریم نفت برداشته شود.
مرادی با بیان اینکه ایران در سال‌های اخیر ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده، به همین دلیل در مذاکرات قدرت چانه زنی بالاتری نسبت به قبل دارد، گفت: به طور قطع ایران باید تلاش کند تا در این مذاکرات رفع کامل تحریم‌ها را انجام بدهد زیرا در شرایط کنونی دولت باید به فکر مسائل رفاهی مردم باشد و از طرف دیگر به گفته امام نمی‌توان این مخاصمه تا ابد ادامه داشته باشد.
او درباره پیش‌بینی قیمت نفت در بازار جهانی، اظهار کرد: اگر وضعیت کرونا همچنان روند رو به بهبود خود را حفظ کند احتمالاً قیمت نفت تا ۶۰ دلار هم کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر رفع تحریم‌ها علیه ایران و افزایش عرضه نفت ایران به بازار جهانی می‌تواند به کاهش قیمت نفت ختم شود.

قیمت نفت در نوسان خواهد ماند

در چند ماه اخیر بحران انرژی در کشور‌های اروپایی باعث شده بود که بسیاری از دولت‌ها به فکر فشار به کشور‌های تولیدکننده نفت بیفتند تا از این طریق بتوانند مشکلات به وجود آمده در کشور خود را حل و فصل کند و حالا به نظر می‌رسد که سیاست‌های کلانی که وضع شده در راستای مهار کنترل تورم این محصول و حمایت از تولید باشد.
یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قیمت نفت در نوسان خواهد ماند، گفت: به طور قطع چشم انداز بازار نفت صعودی است زیرا این محصول استراتژیک نقش مهمی در صنعت حمل و نقل و... دارد و بعد از کرونا تقاضا برای این سوخت افزایش یافته و این روندی افزایشی تقاضا همچنان ادامه دارد.
فرشید سیم بر با تأکید بر اینکه اگر قیمت نفت هم کاهش یابد تا یک محدوده مشخص افت پیدا می‌کند و این به معنای تجربه سقوط قیمت نفت در سال‌های قبل نخواهد بود، افزود: در واقع قیمت نفت با رونق تولید صعودی می‌ماند و از طرف دیگر ذخایر سوخت بی‌پایان نیست و بسیاری از کشور‌ها هم می‌دانند که این محصول استراتژیک چه نقشی در اقتصاد و زندگی مردم دارد به همین دلیل روند عرضه آن مدیریت خواهد شد.

براساس این گزارش قیمت نفت در ماه های آینده به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی توان چشم انداز روشنی برای این بازار پیدا کرد و از طرف دیگر مسائل سیاسی ایران هم می تواند در بعد داخلی و بین المللی روی بازار نفت اثر بگذارد، حالا با توجه به بحران های چند وقت اخیر نفت در اروپا و گرانی این محصول پیش بینی می شود که قیمت نفت در یک محدوده همچنان حفظ شود.