رئیس کل بانک مرکزی گفت: تسهیل عرضه ارز صادرکنندگان خرد با همکاری دستگاه‌های ذیربط و بر اساس مکانیزم‌های مشخص در دستور کار جدی بانک مرکزی است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بانک مرکزی؛ صالح آبادی رئیس شورای پول و اعتبار صبح امروز در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه گفت: گسترش مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان بسیار مهم، حیاتی و دارای اهمیت راهبردی است. این نشست سرآغازی برای همکاری‌های بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در راستای گسترش تعاملات اقتصادی خواهد بود.

 صالح آبادی ادامه داد: بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما ندارد و توافق بین صادرکننده و واردکننده تعیین کننده نرخ حواله ارز در این سامانه است.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما انجام شده است که به مراتب بیش از میزان کل سال گذشته است؛ علاوه بر این امسال تاکنون ۳۶ میلیارد دلار تامین ارز در کشور صورت گرفته که این میزان معادل کل سال گذشته است.

او ادامه داد: این روند تا پایان سال نیز تداوم و بهبود خواهد داشت.

آزاد سازی منابع ارزی توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در خصوص آزاد سازی منابع ارزی کشور؛ اقدامات خوبی انجام شده است که توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داده است.

صالح آبادی با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر افزود: خوشبختانه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مبتنی بر واقعیت‌ها و بدون کسری تنظیم شده است که نقش مهمی در کنترل تورم خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تکالیف متعدد نظام بانکی در بودجه سال‌های گذشته موجب افزایش ناترازی بانک‌ها و فشار مضاعف به بانک مرکزی شده بود. خوشبختانه این تکالیف در بودجه سال آینده کمتر شده است و این موضوع نقش مهمی در کنترل خلق پول بانک‌ها توسط بانک مرکزی دارد.

صالح آبادی ادامه داد: موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی به همراه معاون ارزی بانک نیز در این نشست به پرسش‌ها و درخواست‌های سفرا و نمایندگی‌های ایران در کشور‌های همسایه نیز پاسخ داد.