هم‌زمان با توقف برنامه‌ریزی‌شده آبان‌ماه 1400 در واحد گندله‌سازی، برای اولین بار 2 بخش از مجموع 10 بخش غبارگیر فن مکش دود کوره پخت، نوسازی شد و با اجرای نوسازی 20 درصدی غبارگیرها، بهبود شرایط زیست‌محیطی و افزایش راندمان غبارگیرهای فن مکش دود واحد گندله‌سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان فراهم گردید.

به گزارش مرور نیوز، هم‌زمان با توقف برنامه‌ریزی‌شده آبان‌ماه 1400 در واحد گندله‌سازی، برای اولین بار 2 بخش از مجموع 10 بخش غبارگیر فن مکش دود کوره پخت، نوسازی شد و با اجرای نوسازی 20 درصدی غبارگیرها، بهبود شرایط زیست‌محیطی و افزایش راندمان غبارگیرهای فن مکش دود واحد گندله‌سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان فراهم گردید.

محمد خدابنده رئیس تعمیرات واحد گندله‌سازی با اعلام این مطلب افزود: غبارگیر فن مکش دود واحد گندله‌سازی وظیفه جداسازی غبارات هوای خروجی از فرایند بخش‌های خشک‌کن و پیش‌گرم فرایند تولید گندله اکسیدی را بر عهده دارد. این تجهیز از ابتدای بهره‌برداری تاکنون به‌صورت تمام‌وقت و با تعمیرات جزئی عملیات جداسازی غبار را انجام داده است.

وی تصریح کرد: قسمت‌های داخلی و جداره‌های تجهیز در اثر برخورد غبارات فرسوده شده و نیاز بود تعمیرات اساسی و نوسازی انجام شود. این تجهیز برای اولین مرتبه پس از 28 سال کارکرد مداوم و بدون استفاده از کارشناسان خارجی و با تکیه‌بر دانش کارشناسان مجموعه فولاد مبارکه تعمیر و نوسازی گردید.

رئیس تعمیرات واحد گندله‌سازی در ادامه در خصوص عملکرد این غبارگیرها یادآور شد: عملکرد این غبارگیر برمبنای استفاده از سیکلون بوده و با تغییر مسیر گردش حاوی غبار و استفاده از نیروی گریز از مرکز باعث جدا شدن غبار از هوای فرایند می‌شود. این تجهیز از 10 بخش تشکیل شده و هر بخش شامل 256 سیکلون است. جریان هوای ورودی به هر سیکلون از طریق پره‌های هدایت‌کننده در ورودی سیکلون از حالت خطی به گردبادی تبدیل می‌شود. ذرات غبارات موجود در هوا پس از برخورد با جداره لوله و کاهش سرعت در اثر نیروی وزن به سمت پایین سقوط می‌کند و هوا تحت مکش فن با توان 5.5 مگاوات و از طریق لوله‌های خروجی وارد فن مکنده و پس از آن وارد هوای محیط می‌شود.

کامبیز طیبی سرپرست تعمیرات مکانیک گندله‌سازی نیز در خصوص این نوسازی در غبارگیرها افزود: به دلیل ماهیت فرایند غبارگیری تجهیز مولتی کولن، پیچیدگی خاص و گستردگی بیش‌ازحد تجهیز به علت استفاده از 2560 سیکلون، انجام عملیات نوسازی تجهیز با چالش‌های بسیاری همراه بود. برای کنترل شرایط و حل چالش‌های پیش رو اجرای تعمیرات نوسازی تجهیز در 3 فاز تعریف گردید. فاز اول پروژه در توقف برنامه‌ریزی‌شده آبان‌ماه 1400 واحد گندله‌سازی اجرا شد. در این فاز 2 بخش از 10 بخش و 3 دیواره اصلی به همراه سیکلون‌های معیوب نوسازی گردید.

در ادامه محمد امیری کارشناس تعمیرات مکانیک گندله‌سازی تصریح کرد: نظر به عدم استفاده از کارشناسان خارجی و تکیه‌بر دانش بومی، مجموعه جلسات متعدد جهت استخراج راهکارهای دمونتاژ مجموعه و تدوین دستورالعمل‌های تعمیراتی برگزار گردید. در این جلسات، علاوه‌بر راهکارهای تعویض قطعات، توالی فعالیت‌ها و تقدم و تأخر آن‌ها به همراه تداخل کاری تیم‌های عملیاتی، دستورالعمل و برنامه زمان‌بندی با تأکید بر اجرای فعالیت ایمن استخراج گردید.

محمدرضا یوسفی فورمن تعمیرات مکانیک گندله‌سازی نیز در خصوص اجرای این پروژه تعمیراتی خاطرنشان کرد: قطعات دیواره و بدنه هاپرهای مولتی‌کولن پس از بررسی نقشه با همکاری واحد اسکلت فلزی تعمیرگاه مرکزی در کمترین زمان ممکن و با کیفیت قابل‌قبول تأمین و ساخته شد. قطعات پس از کنترل ابعادی در توقف برنامه‌ریزی‌شده آبان‌ماه 1400 واحد گندله‌سازی توسط پیمانکاران تعمیرات مرکزی با ایمنی کامل جایگزین تجهیز فرسوده گردید.

رئیس تعمیرات واحد گندله‌سازی در پایان از زحمات کلیه کارکنان تولید و تعمیرات واحد گندله‌سازی، دفتر فنی تعمیرات ناحیه آهن‌سازی، نظارت و پیمانکار تعمیرات مرکزی، کارگاه اسکلت فلزی تعمیرگاه مرکزی، واحد حمل‌ونقل جاده‌ای و سایر واحدهای سرویس‌دهنده تشکر و قدردانی کرد.