خیراله خادمی گفت: در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان با تولید ۶۰ میلیون تن ریل در سال نیاز پروژه های ریلی کشور را تامین می کند، هم اکنون ۱۰۳۵ کیلومتر پروژه ریلی در کشور وجود دارد که تا پایان سال ۲۰۰ کیلومتر آن به بهره برداری می رسد.

به گزارش مرور نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان با تولید ۶۰ هزار تن ریل در سال، نیاز پروژه های ریلی کشور را تامین می کند، گفت: هم اکنون ۱۰۳۵ کیلومتر پروژه ریلی در کشور وجود دارد که تا پایان سال ۲۰۰ کیلومتر آن به بهره برداری می رسد و برای اجرای همه این پروژه ها از ریل ملی استفاده می شود و از آنجایی که ۲۵ سال در کشور تلاش شد تا ریل ملی داشته باشیم، دستاورد کنونی در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خیراله خادمی با بیان اینکه ریلی که هم اکنون در ذوب آهن اصفهان تولید می شود از ریل ترکیه و هند کیفیت بالاتری دارد، افزود: با توجه به حساسیتی که برای تولید ریل در ذوب آهن اصفهان وجود دارد تولیدات این شرکت با نمونه های اروپایی برابری می کند و از طرف دیگر این شرکت در زمینه تولید سوزن فعال شده و ۲۰۰ دستگاه تاکنون تحویل داده و واردات در این بخش را به صفر رسانده است.

اجرای پروژه های ریلی به ۲۵۰ هزار کیلومتر رسیده است

مدیرعامل شرکت  ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه در کشور سالانه ۱۷۰ کیلومتر اجرای پروژه ریلی داشته است، گفت: طبق پیش بینی ها سالانه میزان اجرای پروژه های ریلی به ۲۵۰ هزار کیلومتر رسیده است که میزان تولید ریل راه آهن برای این میزان پروژه کفایت می کند و امسال تاکنون ۵۰ هزار تن ریل برای پروژه ها تحویل داده است و اگر این روال تولید را ادامه دهد می تواند صادرات ریل به خارج از کشور هم داشته باشد.

او با اشاره به اینکه پروژه های ریل سیستان به خاش، همدان به سنندج و رشت به انزلی و ... سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسند، تصریح کرد: در شرایط کنونی سرعت اجرای این پروژه ها به تامین اعتبارات بستگی دارد و تلاش می کنیم طبق برنامه زمانبندی اجرایی شوند.

خادمی درباره پروژه شلمچه و بصره گفت: در حال حاضر این پروژه از خرمشهر تا صفر مرزی که شامل ۳۴ کیلومتر است پیشرفت داشته و عملیات تا پایان پروژه ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امکان افزایش راه اندازی پروژه های ریلی تا ۵۰۰ کیلومتر در سال را داریم، گفت: تاکنون تمام ریل مورد نیاز پروژه ها و تجهیزات آن در داخل کشور تامین شده و امکان افزایش ظرفیت تولید برای اجرای ۵۰۰ کیلومتر ریل هم وجود دارد.

بهره برداری از مسیر جدید ترانزیت کالای ایران از خاک ارمنستان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره وضعیت پروژه ای که قرار بود مسیر ترانزیت کالای ایران از خاک ارمنستان را تامین کند، گفت: با توجه به مشکلاتی که پیش آمده بود طرف ارمنی مسیر جدیدی اویله را برای جایگزینی معرفی کرد، اما از آنجایی که کامیون های سنگین باری قادر به تردد در آن مسیر نبودند، برای ترانزیت کامیون های ایرانی مورد استفاده قرار نگرفت، از این رو مسیر جایگزین شماره دومی را تعریف کردند که قرار است تا بهار امسال زیرساخت های لازم را برای آن تامین کنند تا تریلی های ایرانی از این مسیر حرکت کنند.

او با اشاره به اینکه یک کریدور شمال- جنوب در برنامه دراز مدت توسعه ارمنستان تعریف شده که از ایروان تا مرز ایران است، گفت: قطعه چهار این کریدور صعب العبور است و ایران اعلام آمادگی کرده تا در بخش سرمایه گذاری و پیمانکاری آن حضور داشته باشد.

به گزاش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه بخشی از جاده ترانزیت کالای ارمنستان از خاک آذربایجان می گذرد و این کشور مطالبه ۱۳۰ دلار به ازای عبور هر کامیونی ایرانی نموده است، در شرایط کنونی ایران اعلام آمادگی کرده تا در تغییر مسیر ترانزیت کالاها به ارمنستان کمک کند و این مساله باعث می شود تا هزینه ترانزیت برای کامیون های ایرانی کاهش یابد، زیرا در شرایط کنونی آنها علاوه بر هزینه عوارض عبور از خاک ارمنستان را می پردازند به آذربایجان هم هزینه می پردازند که هزینه سربار محسوب می شود و این مساله باید به صورت جدی پیگیری شود.