دبیر کل فدراسیون طیور ایران گفت: پیش خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر حذف ارز دولتی از ابتدای دی ماه منتشر شده بود و همین مساله باعث افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ شد. این در حالی است که میزان تولید و عرضه مرغ در بازار بیشتر از گذشته است.

به گزارش مرور نیوز، فرزاد طلاکس دبیر کل فدراسیون طیور ایران، درباره دلایل موج گرانی مرغ و تخم مرغ در هفته های اخیر گفت: پیش خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر حذف ارز دولتی از ابتدای دی ماه منتشر شده بود و همین مساله باعث افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ شد. این در حالی است که میزان تولید و عرضه مرغ در بازار بیشتر از گذشته است.

فرزاد طلاکش درباره اینکه احتمالا چه زمانی حذف ارز دولتی اتفاق می افتد، افزود: هنوز معلوم نیست چه زمانی ارز دولتی برای واردات نهاده ها و... حذف شود و در دی ماه عرضه نهاده با قیمت قبلی انجام شده است و البته زمان اجرایی دقیق برای تغییر ارز اعلام نشده و گفته شده تا زمانی که رئیس جمهوری یا معاون اول رئیس جمهور اعلام نکند رسمیتی در این دسته از خبرها نیست.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران افزود: با توجه به اینکه قبلا گفته بودند که از اول دی حذف ارز دولتی اتفاق می افتد، فضایی در بازار ایجاد شد که برخی کالاها گرانتر از نرخ واقعی آن شد و حال آنکه اساسا قرار نبود حذف ارز دولتی دی ماه اجرایی شود، زیرا حذف ارز دولتی در لایحه بودجه 1401 آمده است و هنوز در مجلس به صورت قطعی تصویب نشده و تا زمانی که لایحه بودجه به صورت قانون در نیاید هر احتمالی وجود دارد.

طلاکش در پاسخ به این سوال که آیا فضاسازی اخیر منجر به تغییر قیمت نهاد ها و... هم شده بود یا خیر، گفت: در چند وقت اخیر هم تغییری در قیمت نهاده ها یا میزان عرضه آن به وجود نیامده بود و این تغییر قیمت هایی که در قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ به وجود آمده بود در نتیجه فضاسازی در شبکه های اجتماعی و ی... بود و در شرایط کنونی که این موضوع اتفاق نیفتاده قیمت ها به حالت عادی و مصوبه خود برگشته است، از طرف دیگر در ماه های گذشته میزان جوجه ریزی در مرغداری ها افزایش یافته بود و واردات مرغ هم انجام شده بود که نتیجه آن چیزی جز مازاد عرضه نبود.

او افزود: همین مساله باعث شده در حال حاضر میزان عرضه مرغ در بازار باعث شکسته شدن قیمت ها شود و مرغدارها نگران ادامه عرضه بالاتر هستند و دولت باید مازاد مرغ عرضه شده در بازار را خریداری کند. حال اگر هم فضایی برای صادرات شکل می گیرد باید صادرات اتفاق بیفتد و یا پشتیبانی امور دام جذب فوری مرغ مازاد در بازار را داشته باشد، در غیر اینصورت در دی ماه و بهمن ماه مرغداری ها دچار مشکل می شوند. این در حالی است که در این دو ماه باید بیشترین گردش مالی برای مرغدارها رخ بدهد.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران درباره وضعیت بازار اظهار کرد: در شرایط کنونی برای خرید هر کیلو مرغ از مرغدار باید 19700 پرداخت شود اما تقاضا برای مرغ پایین تر از این نرخ است و قیمت تخم مرغ با نرخ مصوب 18300 انجام می شود.

طلاکش در پاسخ به این سوال که چه کسی درباره احتمال حذف ارز 4200 تومانی می تواند اطلاعات دقیق تری بدهد، گفت: تصمیم گیری درباره حذف ارز 4200 تومانی توسط مسئولان بالادستی وزارتخانه باید انجام شود و هنوز در این زمینه اطلاعاع رسانی نشده و وزیر هم نمی تواند درباره این موضوع جزئیاتی ارائه دهد.

با توجه به اینکه گفته شده، فعلا پرداخت یارانه ها به مردم با مبلغ قبلی انجام می شود و این بدین معناست که هنوز حذف ارز 4200 تومانی و تغییر یارانه ها به مرحله اجرایی نرسیده است، از این رو پیش بینی می شود در سال 1400 این برنامه اجرایی نشود و باید منتظر سیاست های کلان اقتصادی در بودجه 1401 ماند.