دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: مردم مجبورند لوازم خانگی بخرند زیرا لوازم خانگی یک کالای مصرفی نیست و از طرف دیگر تولیدکننده هم مقصر نیست، چراکه نهاده ها را گران و با ارز روز می خرد، بنابراین این وظیفه دولت است که با تسهیلات ارزان و... مشکل کنونی را برطرف کند.

به گزارش مرور نیوز، دبیرکل انجمن صنایع  لوازم خانگی، با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی وقتی نهاده ها تامین باشد دلیلی برای افزایش قیمت لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: امروز برخی از واحدهای تولیدی طرح های توسعه ای یا ظرفیت خالی دارند و اگر تقاضا در بازار وجود داشته باشد می توانند نیاز بازار را تامین کنند. بنابراین دولت باید مانع زدایی کند و فضای کسب و کارها را بهبود ببخشد تا از این طریق بازار را ساماندهی کند. اما در شرایط کنونی دولت تنها به دنبال سرکوب قیمت هاست در حالی که سال هاست این راهکار نتیجه خوبی نداده است.

عباس هاشمی درباره چالش های اصلی صنعت و بازار لوازم خانگی، افزود: به طور قطع تا زمانی که مردم مشکل معیشتی داشته باشند همچنان رکود در بازار لوازم خانگی وجود خواهد داشت و از آنجایی که مردم قدرت خرید ندارند آنها را در مقابل تولیدکننده ها قرار داده اند، این در حالی است که در این وضعیت دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد تا نیاز مردم برطرف شود.

او افزود: از طرفی دیگر باید توجه داشت که قیمت نهاده ها برای تولید مشخص است و تحریک مردم در مقابل تولیدکننده ها نمی تواند تاثیری در وضعیت بازار داشته باشد، زیرا قیمت تمام شده بالاست.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که گفته می شود بازار دارای رکود زیادی شده زیرا مردم نمی توانند خرید کنند و آیا تقاضا نسبت به سال های قبل کمتر است، گفت: در یک مقاطع زمانی مردم به لوازم خانگی نیاز دارند، زیرا این کالاها مصرفی نیستند و باید بخرند. در شرایط کنونی هم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا فروکش کرده و اگر تسهیلات به صورت متعارف به مردم ارائه شود حتی برخی از تولیدکننده ها آماده هستند که چند درصد از سود خود بگذرند زیرا این چنین طرح هایی ملی هستند و با توجه به اینکه به مصرف کننده کمک می کند و از طرف دیگر تقاضای بازار را تحریک خواهد کرد، حتما تولیدکننده ها مشارکت می کنند.

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه تقاضا در بازار متعادل هست، تصریح کرد: بخشی از این خرید ها مربوط به جهیزیه و... است و مردم نمی توانند از آن بگذرند، هرچند برخی از مردم به دلیل اینکه توان خرید ندارند به سمت خرید لوازم خانگی دست دوم برای تامین نیاز خود رفته اند و این مساله به تولیدکننده هم بر نمی گردد زیرا وقتی بخشی از این قطعات با استفاده از ارز روز واردات می شود و بخش دیگری از این قطعات هم در نتیجه گرانی مواد اولیه داخلی و... به صورت روز با تورم بالا عرضه می شوند، در نتیجه قیمت ها بالا می رود و مقصر تولیدکننده نیست و این گرانی ها به معنی گران فروشی نیست و دولت باید برای این مشکل فکری بکند.

در سال های اخیر دولت با تاکید بر اینکه تولیدکننده ها باید تیراژ تولید خود را افزایش دهند تا عرضه محصولات افزایش یابد، مقصر اصلی بازار را عدم تعادل عرضه و تقاضا نشان داده است؛ در حالی که امروز نه تنها تولید در کشور به اندازه کافی وجود دارد، به اندازه کافی قاچاق هم وارد کشور می شود. بنابراین مشکل اصلی بازار لوازم خانگی عدم وجود محصول نیست، بلکه قیمت های بالاست که تحت تاثیر گرانی نهاده ها و مواد اولیه است. بسیاری از تولیدکننده ها معتقدند که بخشی از قطعات لوازم خانگی وارداتی هستند و متاثر از ارز آزاد بوده و بخشی هم از ورق، آلومینیوم و... هستند که با نرخ فوب خلیج فارس نرخ گذاری می شوند؛ بنابراین با نرخ ارز قیمت گذاری می شوند و در نهایت قیمت محصولات نهایی لوازم خانگی هم متاثر از نرخ ارز می شود.