مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس ذوب آهن اصفهان با حضور جمعی از مسئولین و پیشگامان ذوب آهن اصفهان ۲۳ دی ماه در تالار آهن این شرکت در حال برگزاری است .

به گزارش مرور نیوز، مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس ذوب آهن اصفهان با حضور جمعی از مسئولین و پیشگامان ذوب آهن اصفهان  ۲۳ دی ماه در تالار آهن این شرکت در حال برگزاری است .

پخش فیلم مروری بر تاریخ تحولات ذوب آهن اصفهان ، پخش موسیقی آتشکاران ، ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن پشگامان ذوب آهن اصفهان ، رونمایی از تمبر سالروزتاسیس شرکت ، رونمایی از انتشارات جدید روابط عمومی از جمله جلد چهارم کتاب زبان ذوب و مجموعه کتاب های تاریخ شفاهی و همچنین رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی ذوب ۲۴ از دیگر برنامه های جانبی این مراسم است .

یکی از آرمان های بزرگ ایرانیان برخورداری از صنعت ذوب آهن بود. به دلیل مشکلاتی که کشورهای خارجی با ایران داشتند حاضر به ارائه این تکنولوژی به کشورمان نبودند اما در نهایت قرارداد احداث ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۴۴ با کشور شوروی سابق منعقد شد و در سال ۱۳۴۶ کلنگ این شرکت عظیم تولید فولاد در اصفهان زده شد.

احداث ذوب آهن در آن زمان و تحت شرایط حاکم بر آن دوران، بزرگترین پروژه صنعتی در کشور بود که ظرف مدت چهار سال کلنگ زنی شد و در سال ۱۳۵۰ اولین بهره برداری از کوره بلند شماره یک ذوب آهن انجام گرفت وآرزوی ملی ایرانیان محقق شد. ذوب آهن اصفهان چشم همگان را به صنعت فولاد روشن کرد. این مهم به واقع شاهکار بزرگی برای صنعت کشور به شمار می رود که در اذهان مردم ایران زمین تا همیشه جاودانه است.

با احداث ذوب آهن، استان اصفهان محور تولید فولاد ایران، قرار گرفت. گزینش اصفهان به این علت بود که این استان در مرکز کشور قرار داشت و با آسیب های مرزی کمتری مواجه بود و همچنین قرارگیری آن در کنار معادن که فاصله آن تا معدن یزد ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بود و قرار گیری در جوار رودخانه زاینده رود از سایر مزیت‌های آن بود. علاوه بر این مزایا، اصفهان شهر صنعتگران ماهر و زبردستی است که در زمینه های مختلف نقش آفرین بودند و تاریخ گواه این موضوع است.

در زمان ساخت ذوب آهن کارشناسان روس هم حضور داشتند اما محور اصلی کار در اختیار صنعتگران، کارگران ماهر و متخصصین و کارشناسان و مهندسین ایرانی بود که با احداث این شرکت خدمات بسیاری را به دیگر صنایع کشور ارائه داد.

در آن موقعیت ذوب آهن اصفهان بود که می توانست به توسعه صنعت فولاد در اقصی نقاط کشور کمک کند زیرا تنها مرکزی بود که با وجود حضور فعال سرمایه های انسانی متخصص، فرایندهای طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری را به عنوان شاه کلیدهای توسعه فولاد در درون خود نهادینه ساخته بود. ذوب آهن اصفهان به عنوان شناسنامه تولید فولاد در کشور با استفاده از سنگ آهنی که از معادن استخراج می شد، پروفیل های ساختمانی اعم از تیرآهن، آرماتور، نبشی، ناودانی و… که محصول نهایی نورد بود،در سبد محصولات خود قرار داد.

اصفهان قبل از ذوب آهن با وجود صنایع کوچک، صنعتی بود اما توسعه صنعتی این شهر توسط صنایعی که در کنار واحدهای بزرگ تولید فولاد خلق شدند شکل گرفت و در واقع از برکت وجود این صنعت مادر، اصفهان چهره نوینی از خود عرضه کرد. این نقش غیرمستقیم ذوب آهن اصفهان در توسعه صنعت فولاد کشور و سایر صنایع، همه را مرهون این شرکت بزرگ نموده و مزیت های بسیاری را در صحنه بزرگ صنعتی کشور ایجاد کرده است و افتخار بزرگی برای کشور جمهوری اسلامی ایران است.

ذوب آهن اصفهان علاوه بر ایفای نقش در تولید فولاد کشور و همکاری با سایر صنایع؛ در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص نیز نقش بارزی ایفا کرده است. در حال حاضر در هر جای ایران متخصصینی که محور اصلی صنعت کشور هستند به نوعی با ذوب آهن در ارتباط می باشند. آنان دوران کارآموزی، خدمت سربازی، استخدام و… را به نحوی از این کارخانه عظیم آغاز کردند.

لذا یکی از کمک های زیربنایی ذوب آهن، تربیت نیروی انسانی متخصص و تزریق آن به بدنه صنایع مختلف بود. بسیاری از کسانی که محور کارخانه های تولیدی در زمینه‌های مختلف هستند در صحبت های خودشان عنوان می کنند که تجربه حضور در ذوب آهن اصفهان، موفقیت آنها را در شغل فعلی رقم زده است. این افراد سفیران این کارخانه مادر صنعتی در جای جای ایران زمین به شمار می روند.