چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه علی عسگری رئیس سابق صدا و سیما به مدیرعاملی پتروشیمی خلیج فارس رسیده، هرچند او سالها در حوزه های مختلف مدیریت داشته، اما توان مدیریتی و تخصص صنایعش می تواند تضمینی برای موفقیت او برای هلدینگ صنایع خلیج فارس هم باشد.

به گزارش مرور نیوز، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه علی عسگری رئیس سابق صدا و سیما به مدیرعاملی پتروشیمی خلیج فارس رسیده است. هرچند او سال ها در حوزه رسانه و دانشگاه مدیریت داشته اما توان مدیریتی و تخصص او می تواند تضمینی برای موفقیت او برای هلدینگ صنایع خلیج فارس هم باشد. چراکه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس متشکل از شرکت های تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی به‌عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی است که از سال ۱۳۸۹ با مدیریت دولتی به‌صورت سهامی عام تاسیس و در سال ۱۳۹۲ در راستای اجرای اصل ۴۴  قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار شده و در شرایط کنونی بزرگترین شرکت حاضر در بورس است. البته هنوز بخشی از سهام این شرکت متعلق به شرکت ملی پتروشیمی ایران به نمایندگی از دولت است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل موثر در مدیریت شرکت ها تخصص است، گفت: آقای عسگری که به سمت مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس منصوب شده کاملا فردی متخصص به حوزه صنایع است زیرا فارغ التحصیل صنایع هم هست و از طرف دیگر بنیانگذار فروشگاه زنجیره ای رفاه در کشور بوده اند که بعد از انقلاب نخستین فروشگاه زنجیره ای کشور بود و تخصص بالایی در زمینه تولید، تجارت و توزیع دارند و حتی در یک دوره ای معاون صنایع وزارت دفاع هم بوده اند به همین دلیل در تخصص او شکی نیست.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه آقای عسگری در اصل باید مدیریت شرکت های صنعتی را داشته باشد به جای صدا و سیما افزود: در حال حاضر عده ای منتقد این انتصاب هستند که علت آن عدم شناخت نسبت به اوست اما من که با او کار کرده ام می دانم در بخش صنعت و تجارت توان بالایی دارد و البته در ابتدای کار در صدا و سیما هم معاونت فناوری و توسعه آنجا را به عهده داشت و به دلیل اقدامات مناسبی که در این بخش داشت بعد به ریاست سازمان رسید.

او با تاکید بر اینکه به نظرم علی عسگری انتخاب خوبی برای هلدینگ خلیج فارس است، تصریح کرد: زیرا این شرکت ۸ میلیارد دلار صادرات دارد و با توجه به تخصصی که آقای عسگری در بخش تولید و تجارت دارند می توانند در این شرکت موفق باشند و در شرایط کنونی هجمه هایی که به آقای عسگری وارد می شود درست نیست زیرا در حال حاضر بسیاری از افرادی که وارد وزارتخانه ها شده‌اند تخصصی ندارند این در حالی است که آقای عسگری در بخش صنایع تخصص دارند.

مدیریت و تخصص، لازمه موفقیت

با توجه به اینکه هلدینگ خلیج فارس در ده سال گذشته تحولات و تغییرات اساسی و مهمی از جمله، اعمال مدیریت سیستمی، تدوین برنامه‌های راهبردی داشته است و تمام شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ با تنوع و سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه جهت بالا بردن ضریب سود آوری تولید متنوع محصولات و فرآورده های شیمیایی و پتروشیمیایی اقدام کرده اند، از این رو فعالیت شرکت گسترده و تنها محدود به تولید نیست و احداث مجتمع ها و طرحهای استراتژیک پتروشیمی و پالایشگاهی در مناطق مختلف کشور در راستای توسعه پایدار و با دیدگاه صیانت از محیط زیست واجرای استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی اجرا کرده و همچنین هلدینگ خلیج فارس با در اختیار گرفتن فروش، صادرات و واردات محصولات بدون حضور واسطه در بخش تجارت هم نقش پررنگی دارد. از طرف دیگر اجرای طرح های توسعه ای برای رفع تنگنای تولید در مجتمع های تحت پوشش، دستیابی به حداکثر ظرفیت اسمی تولید در مجتمع ها و اخذ تسهیلات مالی و فاینانس از دیگر اقداماتی است که این شرکت اجرا می کند، به همین دلیل توان مدیریتی برای انتخاب مدیران این شرکت در اولویت قرار گرفته است، هرچند نباید نادیده گرفت که گستره فعالیت های این شرکت نشان می دهد که یک مدیر قطعا باید دارای مشاوران متخصصی هم باشد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس با اشاره به اینکه در شرکت هایی که دولت سهامدار عمده است وزیر مربوطه مدیرعامل شرکت را انتخاب می کند اما در شرکت هایی که به بخش خصوصی واگذار شده هیات مدیره شرکت در انتخاب مدیرعامل نقش دارند، گفت: با توجه به اینکه شرکت هلدینگ خلیج فارس به بخش خصوصی واگذار شده در بحث مدیریت هیات مدیره باید به سهامداران پاسخگو باشند، به همین دلیل در انتخاب مدیرعامل همه جوانب را در نظر گرفته اند، از طرف دیگر  مدیران براساس توان مدیریتی انتخاب می شوند و تخصص هم اهمیت دارد که مهمترین جنبه ای آن تحصیلات مرتبط است.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه دانش فنی به مدیران کمک می کند تا آنها بر فعالیت های شرکت مسلط باشند، افزود: اما به طور کلی مدیریت در هلدینگ های بزرگ بیشتر به توان مدیریتی افراد نیاز دارند تا آنها بتوانند با مشاوران خود هماهنگ کنند و شرایط را برای مدیریت بهتر شرکت فراهم کنند، بنابراین در شرایط کنونی مدیری که سابقه خوبی دارد و توانسته فعالیت موثری در سازمان ها و شرکت های قبلی اش داشته باشد در هلدینگ خلیج فارس یا هر جای دیگر هم می تواند موفق باشد.