بانک ایران زمین به منظور تکمیل ارائه خدمات بانکداری در حوزه دیجیتال گام‌های جدیدی را در این مسیر برداشته است.

به گزارش مرور نیوز، تفاوت اصلی در بانکداری دیجیتالی و سنتی این است که بانک سنتی به مشتری متعهد است که از کارت و پول نقد استفاده می کند و به شعب بانک منتقل می شود. در حالی که مشتری دیجیتال از آخرین فناوری ها استفاده می کند و برای انجام معاملات نیازی به حرکت ندارد.

بانک آنلاین متعهد به پشتیبانی دیجیتالی است، در حالی که مشتری سنتی از شعبه برای تعامل با بانک استفاده می کند. مزیت اصلی بانکداری آنلاین دسترسی ۲۴ ساعته آن است. اما بانک سنتی خدمات خود را در زمان محدود و در مکانی مشخص ارائه می کند که باعث می شود مشتری سنتی از نظر مکان و زمان محدودتر شود.

از جمله مزایای اصلی مقایسه بانکداری دیجیتال با بانکداری سنتی، راحتی، سرعت و سهولت مدیریت است. برعکس، در بانکداری سنتی، خدمات دهی به مشتری به صورت رو در رو انجام می شود.

در هر دو نوع بانکداری دیجیتالی و سنتی راه دسترسی به منابع مالی متفاوت است. در قالب دیجیتال، مشتریان می توانند به عنوان مثال از کامپیوتر یا گوشی موبایل افتتاح حساب کرده و درخواست وام کنند، در حالی که مشتری سنتی باید این کار را در شعبه انجام دهد.

براین اساس امروزه اکثر بانک‌ها می‌خواهند جزء پیشتازان بانکداری دیجیتال باشند، چون می‌دانند امروزه مشتریان محور می باشند و از طرفی شاید تنها راه بقای آنها پیروی از این الگوی تغییر بنیادین است.

از دهه‌ گذشته که الگوی بانکداری دیجیتال ایجاد شده است، اکثر بانک‌های سنتی پیشرو، استراتژی‌های متناسب با این مدل دیجیتالی را در پیش گرفته‌اند و گام‌های مهمی در این زمینه برداشته‌اند. اما به طور خاص از حدود دو سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا، دغدغه بسیاری از مشتریان بانکی دریافت خدمات غیر حضوری و امکان پذیر شدن انجام کارهای بانکی بدون نیاز به حضور در شعبه بود.

براین اساس بانک ایران زمین به عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در این زمینه از حدود دو سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا تلاش کرده بخش مهمی از خدمات بانکی خود را به صورت غیر حضوری و امکان پذیر شدن انجام کارهای بانکی بدون نیاز به حضور در شعبه ارائه کند و البته به منظور تکمیل این خدمات گام‌های جدیدی را در این مسیر بر خواهد داشت.

قدم اول بانک ایران زمین ارائه خدمات بانکداری در حوزه دیجیتال با اپلیکیشنی به نام فراز است که مشتریان بتوانند از طریق تکنولوژی بدون حضور در شعب خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. قدم بعدی هوشمند سازی سیستم است. به صورتی که مشتریان زمانی که از خدمات بانک استفاده می‌کنند، براساس نوع رفتار آن‌ها (ارزش مشتری) خدمات خاصی برای آن‌ها طراحی و ارائه شود.

اجرای اولین نئو بانک واقعی در کشور، تحول بزرگ بانک ایران زمین در صنعت بانکداری است که در ماه های گذشته از سوی این بانک پیگری شده است این طرح با استفاده از تجربیات بانکی کشور آلمان طرح ریزی شده و در این پروژه ۹۰ سرویس و ۴۰۰ خدمت در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت که باعث می شود بانک ایران زمین در این زمینه پیشرو شود.