قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار که نگرانیها نسبت به منازعه نظامی در اوکراین را تحت تاثیر قرار داد، به روند کاهشی خود ادامه داد.

به گزارش مرور نیوز، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۸۱۲ دلار و ۸۷ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با ۱.۶ درصد کاهش بسته شده بود که بزرگترین کاهش قیمت از ۲۲ نوامبر بود

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد کاهش، به ۱۸۱۳ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۲۲ دلار و ۸۰ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافته و در ۱۸۲۹ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

برایان لان، مدیرکل شرکت "گلد سیلور سنترال" گفت: پس از نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، مقامات بانکی تایید کردند که نرخهای بهره را افزایش می دهند و به همین دلیل بازده اوراق خزانه صعود کرد. و البته همه طلا فروختند. همچنین قوی ماندن ارزش دلار، قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داد.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه لحن موافق تحکیم سیاست پولی داشت و به افزایش نرخهای بهره در مارس اشاره و اعلام کرد کهفضا برای تحکیم سیاست پولی بدون آسیب دیدن اشتغال وجود دارد.

بازده اوراق خزانه دو ساله آمریکا در آغاز معاملات روز پنج شنبه آسیا به بالاترین حد در ۲۳ ماه گذشته صعود کرد در حالی که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله در بالاترین حد یک هفته اخیر ایستاد.

بازده بالاتر و افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و جذابیت سرمایه گذاری در آن را کمتر می کند.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب به بالاترین سطح از ۲۲ نوامبر صعود کرد.

سوکی کوپر، تحلیلگر استاندارد چارترد گفت: تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی علاقه به طلا به عنوان دارایی امن را تجدید کرد اما قیمت طلا در بحبوحه هجوم سرمایه گذاران برای حفظ دارایی، به جای این که به میزان قابل توجهی صعود کند ارزش خود را حفظ می کند.

بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز چهارشنبه به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته صعود کرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری یک درصد سقوط کرد و به ۲۳ دلار و ۲۵ سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد کاهش، به ۲۳۰۹ دلار و ۱۹ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین ۱.۳ درصد سقوط کرد و ۱۰۱۷ دلار و ۵۱ سنت معامله شد.