وزیر اقتصاد طی سخنانی با اشاره به دستور این وزارتخانه به مدیران بانک های دولتی و نیمه دولتی برای قراردادن مصوبه مربوط به ارائه تسهیلات بدون ضامن بر روی سایت خود تصریح کرد که از فردا بعد از ظهر دیگر هیچ بهانه ای مبنی بر عدم اطلاع از بخشنامه، توسط مدیران شعب پذیرفته نخواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که در حاشیه همایش "تحول نظام بانکی به نفع مردم" و گردهمایی سراسری مدیران شبکه بانکی در جمع خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: یکی از محور های "تحول شبکه بانکی به نفع مردم" به عنوان خواسته مشترک مردم و رئیس جمهور، مسئله سهولت پرداخت وام های خرد برای مشتریان خوش حساب است که در گام اول برای کارکنان دستگاه ها و نیز بازنشستگان از بانک هایی که حقوق دریافت می کنند، اجرایی می شود.

وی با یادآوری اینکه البته باید نوبت دریافت وام متقاضیان رسیده باشد و سایر شرایط لازم را نیز داشته باشند، تأکید کرد که بانک های دولتی و نیمه دولتی (بانک هایی که دولت در آنها دارای سهم قابل توجه است) حق مطالبه ضامن از این گروه مردم را ندارند.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی، با بیان اینکه دو ضمانت اجرا برای این مصوبه و ابلاغیه رسمی دولت وجود دارد؛ گفت: اولین ضمانت اجرای مصوبه مذکور این است که اصولاً  متن توافق و تعهد بین وزارت اقتصاد و بانک ها، با مشارکت مدیران عالی رتبه خود بانک های دولتی تهیه شده و پیشاپیش تمام محدودیت هایی که ممکن بود به کار ضربه بزند، دیده شده است.

خاندوزی افزود: در این لحظه که ما با هم صحبت می کنیم، تقریباً‌ اکثر بانک های دولتی با بخشنامه هیئت مدیره بانک خودشان به سراغ اجرای این مصوبه رفته اند و بنابراین ما فقط با یک ابلاغیه یکسویه و خشک دولتی طرف نیستیم که بخواهد با عدم تمکین هیئت مدیره و سایر مسئولان بانک ها مواجه شود.

وی اظهار داشت: ضمانت اجرای دوم هم نظارتی است که در درجه اول، واحد بازرسی هر بانک بر روند اجرای آن اعمال می کند و در مرحله بعد، بازرسی و نظارت جدی وزارت اقتصاد به شکل بر خط است که در صورت مشاهده تخلف، حتما با مدیران شعبی که این بخشنامه را اجرا نکنند، با سرعت و بدون هیچ گونه ملاحظه و اغماضی برخورد خواهد کرد.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: البته از آنجا که اجرای این بخشنامه در راستای تأمین منافع آحاد مردم است، مطمئن هستیم، اکثریت قریب به اتفاق مدیران و مسئولان شبکه بانکی حتماً با آن همکاری خواهند کرد اما اگر تعداد کمی از مدیران متخلف هم وجود داشته باشند، ظرف همین روز های آینده، خواهیم دید که چه برخورد های نظارتی جدی با آنها صورت خواهد گرفت تا انشاالله شاهد برگشت امید و اعتماد مردم با بانک ها باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی گزارش های مردمی مبنی بر اظهار بی اطلاعی برخی مدیران شعب از بخشنامه و اشاره به عدم ابلاغ رسمی مصوبه، گفت: به جهت همین موضوع ما از تمام مدیران شبکه های بانکی خواستیم تا فردا ظهر (یکشنبه 10 بهمن ماه) بخشنامه های مربوطه را (که اسناد آن را بانک ها قبلاً برای ما ارسال کرده اند) از آنجا که ممکن است به اطلاع برخی نقاط و شهرستان های دور نرسیده باشد، رسماً در سایت خود قرار دهند تا هر مدیر شعبه و یا متقاضی تسهیلات، به راحتی از آن مطلع شود.

وی تصریح کرد: بنابراین دیگر از فردا بعدازظهر بهانه ای تحت عنوان ابلاغ نشدن یا اطلاع نداشتن از سوی مدیران شعب پذیرفته نخواهد بود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: درست است که همیشه و در سال های مختلف، در ماه های پایانی سال، بانک ها کمتر تسهیلات می داده اند، اما اگر فردی وجود دارد که از پیش در نوبت بوده و الان زمان دریافت وام وی رسیده است، حتماً باید بتواند بدون ضامن تسهیلات خود را دریافت کند.