قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 34 سنت معادل 0.4 درصد افزایش به 91 دلار و 45 سنت رسید.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، در حالی که سرمای زمستانی بخش هایی از آمریکا را متاثر کرده و بیم آن می رود که موجب اختلال بیشتری در عرضه نفت شود قیمت جهانی نفت روز جمعه شاهد افزایش بود و روند صعودی جلسه قبل را تداوم بخشید.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 34 سنت معادل 0.4 درصد افزایش به 91 دلار و 45 سنت رسید. روز پنجشنبه قیمت نفت برنت شاهد رشد یک دلار و 16 سنتی بود.

قیمت نفت خام آمریکا هم که دیروز با 2 دلار و یک سنت رشد برای اولین بار از 6 اکتبر 2014 معاملات روزانه را در بالای 90 دلار به اتمام رسانده بود، امروز هم با 46 سنت معادل نیم درصد افزایش به 90 دلار و 73 سنت رسید.

قیمت هر دو شاخص نفتی در مسیر ثبت هفتمین رشد هفتگی متوالی قرار دارد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «پس از آنکه سرمای شدید هوا در تگزاس موجب اختلال در برخی از فعالیت های تولید نفت در میدان پرمیان شد قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت به بالای 90 دلار رسید.»

روز پنجشنبه بخش های مرکزی و شمال شرق آمریکا شاهد سرمای شدیدی بود و بارش برف شدید و یخبندان سبب اختلال در عبور و مرور، قطع برق هزاران مشترک و تعطیلی مدارس در چندین ایالت شد.

به گفته تحلیلگران با توجه به اینکه ترمیم تقاضا در حال سبقت گرفتن از رشد عرضه است بازارها در برابر هر گونه شوکی در بخش عرضه آسیب پذیر شده اند.

مویا افزود: «با وجود اینکه هزاران پرواز لغو شده، اما بازار انرژی به جای شوک های کوتاه مدت رخ داده در بخش تقاضا، بر روی تولید متمرکز است.»

تنش های ژئوپلتیک در شرقی اروپا و خاورمیانه سبب شده تا قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به ترتیب 17 و 20 درصد افزایش یابد.