عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره الزام آور بودن ابلاغیه بانک مرکزی برای سایر بانک ها در جهت اعطای تسهیلات مسکن پرداخت.

به گزارش مرور نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره میزان مفید بودن اعطای وام مسکن از سوی بانک ها برای حل مشکلات مردم گفت: تسهیلات اعطایی بانک ها به مردم برای خرید و ساخت و ساز مسکن به میزان ۳۶۰ هزار میلیارد مصوب شده و در قانون بودجه سال جاری هم وجود دارد. 

صدیف بدری با بیان اینکه بر اساس قانون جهش تولید ملی مسکن حکم قطعی و دائمی برای بانک ها در زمینه اعطای وام صادر شده است خاطر نشان کرد: بانک ها باید ۲۰ درصد از مانده تسهیلات خود را به موضوع تسهیلات بانکی اختصاص دهند و اگر بانک ها به این موضوع عمل نکنند بانک مرکزی جریمه های مالیاتی سنگینی برای این افراد در نظر خواهد گرفت. 

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: با این وجود بانک ها تاکنون مخصوصا در نهضت ملی مسکن همکاری خوبی برای اعطای وام ها نداشته اند. بانک مرکزی باید به این مسئله توجه کند و دولت هم باید شورای عالی مسکن را به صورت منظم برگزار کند. 

مبلغ وام مسکن بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی

این نماینده مجلس یازدهم اعلام کرد: مبلغ وام مسکن بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی سقف فردی تسهیلات موضوع قانون جهش تولید مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهر‌های کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستا ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی باید سایر بانک ها را مجاب کند که این تسهیلات را به مردم اعطا کنند زیرا بدون وام مردم مخصوصا مردم عادی نمی توانند خانه دار شوند و این وام های اعطایی بانک ها زمینه خانه دار شدن مردم را فراهم می کند. 

بدری گفت: البته انتقاداتی مطرح است که این مبلغ در تهران برای ساخت و ساز و خرید مسکن پایین است ولی این مبلغ در سایر شهرها این مبلغ کفایت می کند تا مردم بتوانند خانه دار شوند ولی شرط موفقیت آمیز بودن وام ها این است که بانک ها پای کار بیایند. 

این عضو کمیسیون عمران در نهایت تاکید کرد این وام ها به خانه دار شدن و ساخت و ساز مسکن کمک می کند. 

تامین زمین ارزان قیمت

بدری در ادامه گفت: تاکنون اقداماتی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در سال صورت گرفته و پیش نیازهای لازم مثل تامین زمین ارزان قیمت و ساخت برای اقشار پایین جامعه و تفاهم با بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی و دستگاه های اجرایی بسته شده و وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی انجام شده است. 

این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من مهمترین موضوع برای پیشرفت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، همکاری بانک ها برای اعطای تسهیلات است و علاوه بر این دولت باید بخشی از سود وام ها را برای اقشار پایین جامعه تقبل کند و منابع مالی صندوق ملی مسکن هم تامین شود. 

بدری اظهار کرد: اگر منابع مالی صندوق ملی مسکن حل شود و بانک ها هم پای کار باشند می توان به ساخت ۴ میلیون مسکن امیدوار بود.