محسن امینی، رئیس انبار تختال و کوره‌های پیش‌گرم از بالا بردن راندمان کاری رکوپراتورهای کوره پیش‌گرم شماره 2 نورد گرم فولاد مبارکه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، محسن امینی، رئیس انبار تختال و کوره‌های پیش‌گرم از بالا بردن راندمان کاری رکوپراتورهای کوره پیش‌گرم شماره 2 نورد گرم فولاد مبارکه اصفهان خبر داد.

وی تصریح نمود: ازآنجاکه امکان تبدیل تمام انرژی ورودی به کار مفید وجود ندارد بخش زیادی از انرژی به شکل حرارت از قسمت‌های مختلف کوره تلف می‌شود که عمده این تلفات حرارتی شامل گازهای خروجی از طریق دودکش‌ها به محیط است که به‌منظور استفاده مجدد حرارت خروجی از دودکش‌های کوره پیش‌گرم و بهینه‌سازی مصرف سوخت، از مبدل‌های حرارتی (رکوپراتورها) استفاده می‌گردد.

رئیس انبار تختال و کوره‌های پیش‌گرم خاطرنشان کرد: با بررسی و آنالیز حرارتی رکوپراتور به‌عنوان سیستم بازیافت حرارت در دودکش کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم شرکت فولاد مبارکه و با محاسبه تلفات حرارت خروجی از دودکش‌ها، مشخص شد که راندمان رکوپراتورهای موجود خیلی کمتر از راندمان رکوپراتورهای مشابه در شرایط طراحی است و عملکرد بازیابی حرارت این مبدل در سطح پایینی به سر می‌برد، به همین منظور تصمیم به تعویض رکوپراتورهای موجود گرفته شد.

وی در خصوص این پروژه یادآور شد: یکی از مسائل بسیار مهم در انجام این پروژه، بومی‌سازی رکوپراتورها بود که هزینه ساخت داخلی این تجهیز یک‌چهارم نمونه خارجی آن برآورد شد.

امینی از مدیریت ناحیه نورد گرم، واحدهای خرید، بومی‌سازی و دفتر فنی تعمیرات ناحیه که در اجرای این پروژه همکاری داشتند، تشکر و قدردانی نمود.

علی عسکری زاده، مسئول تعمیرات واحد نیز در ادامه در خصوص این پروژه افزود: مونتاژ و دمونتاژ این تجهیز با کیفیت کامل و در کمترین زمان ممکن (یک ماه زودتر از آخرین رکورد) توسط تعمیرات واحد کوره‌های پیش‌گرم انجام شد.

وی همچنین به رعایت دستورالعمل‌های ایمنی انجام کار نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به موقعیت تجهیز (ارتفاع ده متری) و وزن هر رکوپراتور (حدود 25 تن) کار به‌صورت کاملا ایمن انجام شد.

عسکری زاده در ادامه نتایج حاصل از انجام این پروژه را افزایش 40 درصدی دمای هوای احتراق کوره، کاهش 8 درصدی مصرف گاز کوره (حدود 4 میلیون مترمکعب در سال) و بهبود شاخص‌های مرتبط با دمای کوره برشمرد.

وی در پایان از تمامی افراد درگیر اجرای پروژه به‌خصوص کارکنان زحمتکش تعمیرات کوره‌های پیش‌گرم و شرکت پیمانکاری پولاد کویر تشکر و قدردانی کرد.