وضعیت خونین بورس نشانه سواستفاده از مردم و عدم نظارت بر بازار بورس است که در گام نخست باید خود سازمان بورس و وزارت اقتصاد پاسخگو باشند. البته از سازمانی که همین چندی پیش در ساختمانش بیت کوین استخراج می کردند نمی‌شود انتظاری بیش از این داشت، وزیر اقتصاد که بماند.

به گزارش مرور نیوز، بورس همچنان غلطان در خون سهامداران خرد است و هیچ دستگاهی پاسخگو نیست؛ هرچند برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آغاز، تحقیق و تفحص از بورس را مطرح کرده اند و در نامه به قوه قضائیه نیز تاکید نمودند و همچنان خواستار رسیدگی به مشکلات بورس شده‌اند، اما تاکنون این موضع گیری ها نتیجه بخش نبوده است و حتی با وجود اینکه رئیس قوه قضائیه هم اعلام کرد خیانتکاران بازار بورس باید پاسخگو باشند و در این راستا نیز سخنگوی قوه قضائیه همین چند روز پیش اعلام کرد یکی از مسئولان دولت قبل در رابطه با بورس به حبس و انفصال از خدمت محکوم شد، اما گویا عده ای که پول مردم را بالا کشیده اند مطمئن هستند که خبری نخواهد شد و این موضوع با گذر زمان فراموش می شود؛ حال غافل از اینکه عده ای زندگی خود در قمارخانه بورس باخته اند و بنابراین قرار نیست که این موضوع به فراموشی سپرده شود و شاید اگر مشکلات و اعتراضاتی در کوچه و خیابان رخ می دهد دستمایه همین سوء مدیریت هاست که جرقه آن از بورس زده شد و باعث شد تا مردم فقیر و فقیرتر شوند.

نکته جالب توجه اینجاست که در شرایط کنونی برخی نمادها مانند: کاما، مادیرا، لکما، غپینو، خاذین، غسالم، کماسه و ... با قیمت های سال ۹۸ معامله می شوند که این یک فاجعه است؛ زیرا اگر این شرکت‌ها در شرایط کنونی ورشکسته هستند، چرا معاملات آنها متوقف نمی شود و به عنوان شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ با آنها برخورد نمی شود و اگر این شرکت ها رشد حبابی در سال ۹۹ داشته اند در شرایط کنونی باید حداقل با قیمت های ابتدای سال ۹۹ معامله می شدند.

سواستفاده از مردم و عدم نظارت بر بازار 

این موضوع تنها حکایت از سوء استفاده از مردم و عدم نظارت بر بازار بورس را دارد که در گام نخست باید خود سازمان بورس پاسخگو باشد؛ البته از سازمانی که چند ماه پیش در ساختمانش بیت کوین استخراج می کردند چه انتظاری می‌توان داشت!؟ آیا از این سازمان و وزیری که مدیریت کلان این سازمان را عهده دار است باید انتظار پیشرفت و بهبودی اوضاع در بازار سرمایه را داشت؟

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد همین بهمن ماه بود که در واکنش به وعده بورسی رئیس جمهور در توئیتی آورد: امروز یک شروع دیگر در اجرای مصوبات اقتصادی خواهد بود ان‌شاءالله حالا بعد از همه این وعده و وعیدها دولت که در سال ۹۹ با کسری بودجه چند هزار میلیارد تومانی مواجه بود، برای تامین هزینه‌های خود دستش را در جیب سهامداران خرد و مردم دهک های پایین جامعه کرد. عده ای در آن زمان توجیه می کردند که دولت بدلیل برخی ملاحظات چاره ای جز این نداشت که از بازار سرمایه، بخشی از نیاز خود را تامین کنند؛ اما سوال اینجاست در شرایط کنونی که صادرات نفت افزایش یافته و بخشی از منابع ارزی کشور در حال آزادسازی است، دولت نمی تواند همان میزان سرمایه ای را که از بورس برداشته شده است را دوباره به این بازار برگرداند و سهامی را که دو سال پیش در اوج قیمت به مردم فروخته شده است را هم اکنون دوباره بخرد تا مردم بتوانند دوباره به همان پول دو سال پیش خود دست پیدا کنند؟

در شرایط کنونی مشکل اینجاست که نمی توان موضع دقیق سیستم اقتصادی ایران را تعیین کرد، زیرا عده ای از مسئولان در همان زمان افت بازار اعلام کردند که نوسانات ذات بازار است و مردم باید مراقب می بودند، بعد اما می بینیم که همان مسئولان از عدالت و بانکداری اسلامی و... حرف می زنند در حالی که این مسائل کاملا در تضاد هستند و شاید اتفاقی که در بورس رخ داده و برخی نمادها ۹۰ درصد افت داشته اند در بورس ونزوئلا هم که یک اقتصاد ورشکسته است رخ نداده باشد.