قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که اوایل امروز تا 105 دلار و 7 سنت بالا رفته بود، با 5 دلار و 22 سنت معادل 5.33 درصد افزایش به 103 دلار و 15 سنت رسید.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، به دنبال تشدید تحریم ها علیه روسیه که موجب اعلام آماده باش هسته ای این کشور شده، قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز شاهد جهش بود.

در حالی که اعلام هشدار هسته ای و محدودیت نقل و انتقالات بانکی برای روسیه این نگرانی را تشدید کرده که انتقال نفت دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان ممکن است مختل شود، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد رشد بیش از 7 دلاری بود و مجددا به بالای 100 دلار رسید. روسیه حدود 10 درصد از کل نفت جهان را تامین می کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که اوایل امروز تا 105 دلار و 7 سنت بالا رفته بود، با 5 دلار و 22 سنت معادل 5.33 درصد افزایش به 103 دلار و 15 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آوریل هم امروز با 5 دلار و 54 سنت معادل 6.05 درصد افزایش به 97 دلار و 13 سنت رسید.

هفته گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین نفت برنت به بالاترین رقم بیش از 7 سال گذشته یعنی 105 دلار و 79 سنت رسیده بود. همچنین نفت خام آمریکا هفته گذشته به 100 دلار و 54 سنت رسیده بود.

دانیل هاینس تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «اقدامات آمریکا و اروپا در قطع ارتباط برخی بانک های روسی از سامانه سوئیفت نگرانی ها از اختلال در عرضه نفت را تشدید کرده است.»

وی افزود: «ریسک اختلال در عرضه نفت به بالاترین میزان خود در سال های اخیر رسیده و این در حالی است که فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار بسیار کم است.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه با اشاره به اقدامات خصمانه رهبران ناتو و تحریم های وضع شده علیه کشورش از سوی غرب به «نیروهای بازدارنده» روسیه که تسلیحات هسته ای این کشور را در اختیار دارند اعلام آماده باش کرد.