در روزهای اخیر با آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت برخی کالاها از جمله گندم روندی صعودی داشته، زیرا هر دو کشور از عمده ترین تولیدکننده ها و صادرکننده های گندم در بازارهای آسیایی و آفریقایی هستند.

به گزارش مرور نیوز، در روزهای اخیر با آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت برخی کالاها از جمله گندم روندی صعودی داشته، زیرا هر دو کشور از عمده ترین تولیدکننده ها و صادرکننده های گندم در بازارهای آسیایی و آفریقایی هستند.

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته با توجه به خشکسالی و کرونا عرضه گندم در جهان با مشکل مواجه شده است، گفت: همین موضوع زمینه ساز این شد که قیمت هر تن گندم از ۲۵۰ دلار به ۳۲۰ دلار برسد و برخی کشورهای تولیدکننده گندم مانند استرالیا، پاکستان و... کمتر از گذشته تولید داشته باشند و مازاد تقاضا به وجود بیاورند و همین مساله منجر به تحریک قیمت شده بود.

مهدی سروری افزود: از طرف دیگر چین برای مدیریت کرونا ذخایر استراتژیک گندم خود را بهبود بخشیده است و در بازار تقاضای بیشتری ایجاد کرده و حالا با جنگ روسیه و اوکراین که بزرگترین تولیدکننده های گندم هستند روی تامین گندم چین، کره جنوبی، ویتنام، پاکستان و... که وارد کننده گندم از روسیه هستند تاثیر گذاشته و کشورهایی مانند مصر، لیبی و... که از اوکراین به صورت عمده گندم وارد می کنند با این جنگ واردات گندم آنها تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

روس ها عرضه گندم به بازارهای جهانی را دارند

او با اشاره به اینکه در حال حاضر روس ها عرضه گندم به بازارهای جهانی را دارند تصریح کرد: چند وقت پیش هم روس ها با چینی ها موافقت نامه ایی داشته اند که بر مبنای آن صادرات گندم از روسیه ادامه پیدا کند چراکه پیش از این به دلیل مشکلات آفت و آلودگی گندم روسیه، چین واردات گندم از این کشور را متوقف کرده بود و در زمان جنگ دوباره از سر گرفته شده است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت های مستقر در اوکراین فعالیت تجاری خود در بنادر را متوقف کرده اند، اظهار کرد: به همین دلیل صادرات محصولات کشاورزی اوکراین متوقف شده است و از آنجایی که این محصولات مازاد نیاز داخلی این کشور هست این توقف بیشتر به دلیل شرایط جنگی هست و البته می تواند تحت تاثیر مسائل تجاری باشد و به بهانه جنگ فعلا صادرات خود را متوقف کرده اند تا قیمت گندم بالا برود.

 

قیمت هر تن گندم در آمریکا به ۶۰ دلار هم رسیده

او افزود: در چند وقت اخیر با آغاز جنگ اوکراین قیمت هر تن گندم در آمریکا به ۶۰ دلار هم رسیده است و ادامه کاهش عرضه گندم در بازار جهانی منجر می شود روند صعودی قیمت گندم ادامه داشته باشد.

سروری با بیان اینکه ایران در سال های گذشته گندم مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کرده است و از آنجایی که امکان واردات گندم از مسیر دریای سیاه وجود ندارد می توان از طریق زمینی واردات را از سر بگیرد، گفت: از طرف دیگر ایران یک کشور تولیدکننده گندم است و از آنجایی که امسال بارش ها خوب بوده پیش بینی می شود حداقل ۹ تا ده میلیون تن تولید گندم داشته باشیم و همچنین باید ۲ یا ۳ میلیون تن واردات گندم انجام دهیم.

در حال حاضر اقتصاد جهان بسیار پر تلاطم است به همین دلیل هرگونه افزایش قیمتی در کالاهای اساسی می تواند تهدیدی برای میلیون ها نفر انسان باشد، به همین دلیل سازمان ها و نهادهای مالی بین المللی باید در این زمینه دست بکار شوند تا با ایجاد ثبات در قیمت محصولات استراتژیک امنیت غذایی را در جهان برقرار کنند و از این طریق مانع از بروز بحران های اجتماعی و اقتصادی شوند که در این مقطع زمانی می تواند بحران زا باشد.