یک اقتصاددان با اشاره به اینکه اگر حمله روسیه به اوکراین کوتاه مدت باشد در بازار اتفاقات هیجانی رخ نمی دهد اما در صورتی که جنگ بلندمدت باشد می تواند روی بازارهای جهانی کامودیتی ها و نفت و گاز و حتی ارز دیجیتال تاثیر بگذارد.

به گزارش مرور نیوز، با آغاز حمله روسیه به اوکراین قیمت بسیاری از کامودیتی ها همچون نفت، طلا و ... رشد قابل توجهی داشت و در مقابل بازار سهام روسیه بیش از ۳۰ درصد افت کرد و ارزش روبل در مقابل دلار هم افت قابل توجهی داشت و این اتفاق به این دلیل رخ داده بود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که اروپا و آمریکا تحریم های فلج کننده ای را علیه روسیه اعمال م ‌کند، اما در ادامه وقتی بسته تحریمی آمریکا و اروپا علیه روسیه منتشر شد، نشان داد که این کشورها توان تحریم های گسترده علیه روسیه را ندارند و بازارهای مالی دوباره تغییر وضعیت دادند به طوری که قیمت نفت برنت از ۱۰۰ دلار با کاهشی بیش از ۵ دلار مواجه شد و در محدوده ۶۵ دلار معامله شد و قیمت انس جهانی طلا هم از ۱۹۰۰ دلار افت کرده و دوباره وارد کانال ۱۸۰۰ دلار شده است.

این مساله تحت تاثیر آن بود که دولت آمریکا اعلام کرد که نفت خام روسیه را تحریم نخواهد کرد، زیرا این مساله موجب می شود تا روسیه نیمی از نفت خود را با همان قیمت صادرات کنونی نفت خود بفروشد، به عبارت دیگر تحریم نفت روسیه موجب افزایش شدید قیمت نفت در جهان می شود و این مساله به ضرر اروپا و آمریکا خواهد بود. همین مساله باعث شد تا اخراج روسیه از سوئیفت هم منتفی شود.

در ابتدای حمله روسیه به اوکراین بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کردند که تحریم صادرات نفت روسیه قطعی است و همین مساله کمک می کند تا مذاکرات برجام سریع‌تر اتفاق بیفتد تا ورود بیشتر نفت ایران به بازارهای خارجی حذف نفت روسیه از بازار را بی اثر کند، اما عملا این اتفاق نیفتد و همین مساله یک سیگنال منفی به بازار بورس ایران بود و در ابتدای هفته نمادهای بزرگ و شاخص بورس ایران منفی یا صف فروش بودند.

تاثیر حمله روسیه در بازار نفت و گاز

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه اگر حمله روسیه به اوکراین کوتاه مدت باشد در بازار اتفاقات هیجانی رخ نمی دهد، گفت: قاعدتاً روسیه وارد جنگ های فرسایشی نمی شود و تاکنون درباره ارسال گاز و... هم اتفاقی نیفتاده است و تنها در صورتی که جنگ بلندمدت باشد می تواند روی بازارهای جهانی کامودیتی ها و نفت و گاز و حتی ارز دیجیتال تاثیر بگذارد.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه در بورس های جهانی شرکت های صادرکننده به دلیل احتمال افزایش قیمت کامودیتی واکنش مثبت نشان داده اند، افزود: اگر آمریکا وارد جنگ شود به دلیل کسری بودجه ای که دارد ممکن است روی بورس آمریکا و قیمت طلا تاثیر بگذارد و انس جهانی افزایش می یابد.

او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ایران تاثیر چندانی از تنش روسیه و ... نمی پذیرد، گفت: منفی بودن بازار بورس ایران در حالی که بورس های آسیایی مثبت هستند نشان می دهد که بازار ایران بسته است و شرکت های پالایشی ایران توان استفاده از این ظرفیت را ندارند یا حداقل امکان تحویل فوری قراردادهای نفتی را ندارند و روی قراردادهای آتی تاثیر چندانی ندارد.

چرا بورس ایران از جنگ تاثیر نپذیرفت

بغزیان با اشاره به اینکه بورس ایران بازیگر دارد و مدت هاست صف های خرید و فروش ایجاد می کنند، گفت: این بازیگرها در برخی نماده تسلط دارند و اینکه مساله روسیه روی بورس ایران تاثیری ایجاد کند کم است و این مساله همان دست های پشت پرده و تاثیرگذاری بازیگران را تایید می کند.

او با بیان اینکه بورس درگیر برجام است، گفت: در حال حاضر کشورهای اروپایی اولویت برجام را ندارند و به دنبال این هستند که روسیه را به پای میز مزاکره بکشانند هرچند ممکن است که روسیه به عنوان یکی از طرف های مذاکره فعلا نتواند در مذاکرات وین حضور داشته باشد.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر آمریکا درباره برجام احتیاط خواهد کرد، گفت: تحریم های روسیه هم می تواند بازار صادراتی اروپا را بهتر کند و از طرف دیگر قطع شدن یا محدودیت صادرات گاز روسیه می تواند هزینه تولید در اروپا را بالا ببرد به همین دلیل به نفع ایران خواهد بود، اما این یک مساله بلندمدت است و روسیه هم اجازه نمی دهد همچین اتفاقی بیفتد.