سخنگوی سازمان بورس گفت: تعدیل دامنه نوسان به تنهایی نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند و باید به شرایطی رسید که ضمن تعادل بازار از صف خرید و فروش مداوم در نمادهای معاملاتی فاصله گرفت.

به گزارش مرور نیوز، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ با ارائه به گزارشی از اقدامات این نهاد نظارتی در یکسال اخیر گفت: سازمان بورس در ۳ حوزه محوری از حقوق سرمایه گذاران، افزایش سهم معامله گران خرد در معاملات و ارتقای سامانه‌های نظارتی هوشمند برنامه ریزی جامعی را تبیین کرده که در سال آینده بطور جدی تر دنبال و اهداف در نظر گرفته شده محقق خواهد شد که به تقویت و ثبات بازار کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی تا کنون ۹۹ درصد سود سهامداران سهام عدالت را از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت کرده است گفت: از امروز شنبع سود سهامداران سهام عدالت در یک مرحله واریز خواهد شد.

به گفته وی همه سهامداران سهام عدالت به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم که اطلاعات خود را به سامانه سجام داده باشند از امروز شنیع سود سهام خود را از بانک‌هایی که از آنها شماره شبای بانکی دریافت کرده‌اند، دریافت خواهند کرد.

عشقی با بیان اینکه تا کنون هیچ درخواستی برای دریافت مجوز کانون سهامداران حقیقی به سازمان بورس مراجعه نکرده است، افزود: سازمان بورس آمادگی دارد نسبت به بررسی این موضوع اقدام و بررسی‌های جامع را ارائه دهد.

سخنگوی سازمان بورس در برابر این پرسش که زیان مردم در بورس چه زمانی جبران خواهد شد، گفت: در هیچ بازاری در دنیا نمی‌توان تضمین زمانی برای جبران زیان سهامدار داد از طرفی با توجه به تعدد نماگرهای مختلف در بازار سهام، نمی‌توان صرفاً به یک شاخص و نوسان آن تکیه و بر اساس آن استناد کرد. اینکه شخصی در بازار سرمایه به اندازه شاخص کل سود یا زیان کرده باشد شاید بسیار سخت باشد.

عشقی ادامه داد نمی‌توان در حال حاضر گفت که ریزش‌های بازار دوباره به سقف‌های تاریخی قبل بازگردد، وظیفه نهاد نظارتی رصد ریسک‌های بازار و کنترل آنها است از جمله اقداماتی که در زمینه تعدیل مصوبات بودجه کشور یا تعلیق نمادها با نوسان ۲۰ درصدی و همچنین تقویت سامانه‌های نظارتی صورت گرفته است.

به گفته وی در زمینه خرید یا فروش سهام بویژه موضوع پذیره نویسی سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس که مشمول پذیرش نمی‌شوند، توصیه‌ای داریم و رویکرد ما شفاف سازی در خصوص اطلاعات است. بحث‌هایی که در کانال‌های خبری فرابورس در شبکه‌های اجتماعی اعلام می سود شاید از نوع هشدار باشد و سهامداران با دقت سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: باشگاه استقلال و پرسپولیس مشمول پذیرش در بازار نیستند اما با توجه به رویکرد شفاف سازی و لزوم نظارت و کنترل‌های حسابرسی و حاکمیت شرکتی مقرر سد تا سهام سرخابی‌ها در تابلو بازار پایه درج و پذیره نویسی شوند.

عشقی افزود: بخشنامه دامنه نوسان متقارن پس از تأیید نهایی در هیأت مدیره سازمان بورس ابلاغ می‌شود و سعی خواهد شد که افزایش تدریجی دامنه نوسان قیمت سهام، بخش اصلی بازار و شرکت‌های بزرگ را در بر گیرد. بنا شده افزایش دامنه نوسان برای تمام شرکت‌ها اعم از شرکت‌های پذیرش شده در فرابورس در بازار اول و دوم نیز شامل شود. با توجه به افزایش یک درصدی دامنه نوسان در ابتدای آغاز کار، به نظر می‌رسد تأثیر چندانی در کلیت روند معاملات بازار نداشته باشد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای افزایش صندوق‌های سرمایه گذاری، اصلاح مقررات بازار گردانی در بازار و مطالعات در حوزه زیر ساخت‌های بازار از جمله حجم مبنا نیز در دست اقدام و بررسی است.

به گفته این مقام مسئول افزایش دامنه نوسان متقارن قیمت سهام از اوایل سال ۱۴۰۱ در بورس و فرابورس آغاز می‌شود بطوریکه افزایش تدریجی دامنه نوسان بر اساس سنجش میزان فعالیت سهامدار خرد، میزان فعالیت بازارگردان ها و سایر مؤلفه‌ها در تعادل بخشی بازار تعدیل و برررسی می‌شود چراکه تعدیل دامنه نوسان به تنهایی نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند و باید به شرایطی رسید که ضمن تعادل بازار از صف خرید و فروش مداوم در نمادهای معاملاتی فاصله گرفت.

عشقی گفت: خروج پول در یکسال اخیر عمدتاً از سوی حقیقی‌ها بوده و عمده این پول در حاشیه بازار در صندوق‌های سرمایه گذاری پارک شده و بخشی نیز از بازار خارج شده است. سال آینده شرکت‌ها از افزایش سرمایه متناسب‌تری برخوردار خواهند بود و با توجه به ثبات ارزی، تصمیم سازی شرکت‌ها مناسب‌تر خواهد بود.