قیمت نفت روز جمعه و در پایان سومین هفته معاملات پرنوسان، تحت تاثیر پیشرفت ضعیف مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین که شبح تحریمهای شدیدتر را و اختلال طولانی عرضه نفت را برانگیخت، افزایش یافت.

به گزارش مرور نیوز، سخنرانی روز پنج شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در آن به خائنان و آشغالهای داخلی که به غرب کمک کرده‌اند، هشدار داد آنها مانند پشه‌های ریزی که تصادفی وارد دهان شده‌اند، تف می شوند، به التهاب بازار نسبت به طولانی شدن مناقشه افزود.

بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۴۳ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۹ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه حدود ۹ درصد افزایش یافت که بزرگترین رشد درصدی از اواسط سال ۲۰۲۰ بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، دو دلار و ۷۵ سنت معادل ۲.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۰۵ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه هشت درصد صعود کرده بود.

با وجود این بهبود، هر دو شاخص که ۱۶ دلار نوسان قیمت داشته اند، در مسیر ثبت حدود چهار درصد کاهش هفتگی قرار دارند. قیمتها از بالاترین قله ۱۴ ساله که حدود دو هفته قبل به ثبت رسیده بود، فاصله گرفته اند.

جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد شرکت وست پَک گفت: همچنان انتظار نوسان بیشتری را دارم. ابهامات زیادی وجود دارد.

کمبود عرضه به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه، طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای قدرتهای غربی و ایران، کاهش ذخایر نفت و نگرانیها نسبت به آسیب دیدن تقاضا از موج جدید شیوع کرونا در چین همگی عوامل تاثیرگذار بر نوسان معاملات نفت در هفته جاری بوده اند.

تحلیلگران اظهار کردند سخنرانی پوتین، اظهارات سخنگوی کرملین که اعلام کرد گزارش پیشرفت بزرگ در مذاکرات نادرست بوده است و اقدام بایدن در جنایتکار جنگی خواندن پوتین، باعث شد روز پنج شنبه موج خرید در بازارهای نفت راه بیافتد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله گران، بانکداران و تحلیلگران گفتند: این نوسان بازیگران بزرگ را ترساند که ممکن است به نوبه خود باعث نوسانات شدید قیمت شود.