وزیر راه و شهرسازی گفت: نیازهای مسکن در ثبت نام طرح‌های مسکن خودش را نشان داده است، اما در بخش صنعتی و فناوری همچنان در مقایسه با پیشرفت سایر کشورها همچنان عقب هستیم

به گزارش مرور نیوز، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه فارغ التحصیلی هر ساله دانشجویان و امکان ازدواج ان‌ها در کشور به بیش از ۱۰ میلیون نفر مسکن جدید نیاز داریم و تاکنون ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام نموده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با برنامه قرن نواقتصاد نو گفت: بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کردند که عمده این افراد یا مستأجر هستند یا در پشت بام‌ها زندگی می‌کنند که قطعاً تعداد افراد بدون مسکن بیش از این‌ها است.

وی در خصوص خانه‌های خالی افزود: آمارها نشان می‌دهد که حدود دو نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که سازمان امور مالیاتی برای وضع مالیات اقدامات لازم را انجام داده است.

قاسمی گفت: ما در راستای جهش تولید برای ساخت یک میلیون مسکن در سال برنامه ریزی کردیم که بیش از دو سوم آن یعنی ۸۶۰ هزار واحد در دست اجرا است و در سال جدید نیز اقدام به واگذاری واحدها خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مسکن از نیازهای اصلی مردم است، گفت: براساس برآورد اولیه نزدیک به ۱۰ میلیون واحد مسکونی جدید در کشور نیاز داریم.

رستم قاسمی افزود: نیازهای مسکن در ثبت نام طرح‌های مسکن خودش را نشان داده است، اما در بخش صنعتی و فناوری همچنان در مقایسه با پیشرفت سایر کشورها همچنان عقب هستیم و با داشتن مهندسان مجرب و نیروی انسانی باید به سمت فناوری نوین در ساخت و ساز و ایمنی در زلزله و.... گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات کمبود زمین در استان‌های کشور برای ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این مشکل را رفع کنیم و برای تحقق آن اقدام جدی و کار جهادی صورت بگیرد.

قاسمی بزرگ‌ترین چالش مسکن سازی را محدودیت زمین اشاره کرد و افزود: طی برنامه ریزی‌های بعمل آمده ظرف ۴ سال اقدام به ساخت ۴ میلیئن واحد خواهیم کرد و با توجه به شعار سال از فناوری دانش بنیان در قطعات و مصالح و نوع ساخت بهره خواهیم برد.

وی افزود: یکی از دستگاه‌های تحت پوشش این وزارتخانه مرکز تحقیقات ساختمان است که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در بالا بردن کیفیت، سبک سازی، نقش انرژی در مقاوم سازی در برابر زلزله اقدامات لازم را بعمل خواهد آورد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه برای تأمین منابع اعتباری طرح‌های راه و شهرسازی ۲ تبصره را پیگیری می‌کنیم، گفت: باید یک سری از درآمدها را از فروش زمین‌های تحت تملک راه و شهرسازی و همچنین زمین‌های با کاربری‌های تجاری و خاص که به استان کمک می‌کند، کسب کنیم و در واقع درآمدهای استان‌ها را باید برای استان خودش هزینه کرد.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش با اشاره به بزرگ بودن مجموعه راه و شهرسازی، بخش حمل و نقل را به دلیل زیر ساخت‌ها دارای مشکلاتی جدی خواند و گفت: در بخش هوایی و ریلی به دلیل وصل نبودن راهگذرهای اصلی کشور و در بخش حمل و نقل نیز قدیمی بودن ناوگان بسیار قدیمی و فرسوده مشکلات جدی داریم.